-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Scanias gode sjåfører skal bli bedre
Scania har alltid rost seg av å ha sjåfører i toppsjiktet. Allikevel går de nå høyt ut med ProDriver – deres digitale coachingtjeneste.
ProDriver heter verktøyet. En blanding av kunnskapsoverføring og kontroll med et mål for øyet: å bedre sjåførens prestasjoner (i klartekst: få ned dieselforbruket med kanskje så mye som fem prosent).
Systemet beskriver seg selv med at det står på tre pilarer: Kurs. Operasjon. Prestasjon.
Kursdelen forteller om hvordan kjørevaner påvirker forbruket og inneholder en coachingtjeneste som forsøker å gjøre deg bedre når det gjelder drivstoffeffektiv kjøring.
Digital belønning
Under oppdrag får du kjøreutfordringer hvor du kan anvende ny læring i virkelige situasjoner. Og du får kunnskap som forsterker bærekraftige kjørevaner over tid. Her dukker også ProDriver-belønningene opp i forbindelse med coachens innsats.
Og når vi er kommet til prestasjoner opprettholdes sjåførenes engasjement med et digitalt belønningssystem som anerkjenner prestasjoner og milepæler. Her kan også transportledere følge opp statistikk i My Scania.
Det er forresten en rekke episoder på You Tube som beskriver en del av disse scenene.
Sjåførene kan få tilgang til ProDriver via Scania Driver og MyScania og er altså ment å være et supplement til den gamle og velkjente kjørestilanalysen.

Her ønsker produsenten å gjøre sjåføren oppmerksom på kjøreadferden og motivere dem til å endre den, dersom det kan bedre effektiviteten.
Det er her teori kan omsettes til praksis i form av praktisk læringsmateriale og førerspesifikke oppgaver.
Belønningen er en voksende poengkonto (og digitale gullmedaljer?).
Digital coachingtjeneste er fremtiden
- Med ProDriver kan vi støtte kundene våre hele veien. Fra å forbedre kjøringen og sikkerheten til å redusere forbruk og miljøpåvirkning, sier Andrea Wetterberg, sjef for Service Portfolioen hos Scania, og fortsetter:
- Scania ProDriver erstatter ikke vanlig sjåføropplæring, men utvider mulighetene for profesjonelle sjåfører til å utdanne seg videre.
- Tilbudet og en digital coachingtjeneste i denne skalaen er nytt i bransjen og vil etter vår mening ha stor innvirkning på transportsektoren, sier hun.
