-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Drivkraft Norge: - Vi mener dette er innsikt av nasjonal interesse
I 2023 omsatte Drivkraft Norges medlemmer 315 GWh strøm til lading av elbiler i det norske markedet. Det er en økning på 32 prosent sammenlignet med året før.
Videre har antall lademuligheter fra organisasjonens medlemmer mer enn doblet seg fra 2022 til 2023.
Drivkraft Norges medlemmer representer om lag 95 prosent av hurtiglademarkedet i Norge og solgte i 2023 til sammen 315 GWh strøm til lading av elbiler. Hurtiglading utgjorde om lag 96 prosent av dette volumet.
Organisasjonens medlemmer kunne ved utgangen av 2023 tilby over 18.000 lademuligheter, ifølge en pressemelding.
Vil øke innsikten
Såkalt normallading utgjør bare 4,3 prosent av det totale omsatte volumet. Statistikken for 2023 viser videre en marginal nedgang i salget av normallading, mens omsetningen fra hurtiglading økte med 34 prosent.
- Drivkraft Norge ønsker å øke innsikten i hvor mye strøm som omsettes til lading i Norge og samler derfor inn historiske omsetningstall fra våre medlemmer. Vi mener dette er innsikt av nasjonal interesse og bør inkludere alle selskaper som selger strøm til lading i Norge. Innsamling av disse tallene bør derfor på sikt ivaretas av Statistisk sentralbyrå, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Investeringer i i infrastruktur
I 2023 gjorde ladeselskapene vesentlige investeringer i ladeinfrastrukturen i Norge. Tilbudet av hurtiglademuligheter økte med om lag 44 prosent og ved utgangen av 2023 kunne våre medlemmer tilby 2400 flere hurtigladepunkter enn i 2022.
Til sammen representerer Drivkraft Norge 7725 hurtigladepunkter og dette utgjør nesten alle hurtigladepunkter som er registrert i Nobildatabasen.
Normalladepunkter utgjør størsteparten av lademulighetene som tilbys og har også hatt en betydelig vekst i 2023. Ved utgangen av 2023 kunne medlemsbedriftene tilby 10668 normalladepunkter som er en økning på nesten 60 prosent.
Bransjen mener det er viktig at informasjon om ladepriser skal være lett tilgjengelig for kundene.
Siden det er stor variasjon i hvordan hurtigladestasjonene i Norge er utformet, mener Drivkraft Norge at ladebransjen bør stå fritt til å velge hvordan de opplyser om hva det koster å lade.
Ladeoperatørene har ulike forretningsstrategier når det gjelder hvordan de ønsker å kommunisere med sine kunder. I tillegg må bransjen forholde seg til regelverk i vegloven og plan- og bygningsloven som regulerer muligheten for bruk av skilting langs vei og i bebygde strøk.
Men å gi god informasjon om pris på lading er ikke rett fram. Prisen kunden betaler når de lader vil blant annet kunne avhenge av om man lader som drop-in kunde, har et kundeforhold til ladeoperatører eller lader ved hjelp av roaming.
Det er ikke gitt at det er drop-in prisen som er den dyreste prisen forbrukeren kan bli belastet. Roamingaktører inngår for eksempel egne prisavtaler med ladeoperatørene og kan ha egne påslag/tillegg i prisen de deretter tilbyr sine kunder, noe som kan gi lavere eller høyere pris enn drop-in prisen.
- Når det gjelder hvilken pris som det skal opplyses om på ladestasjonen, mener vi drop-in prisen er best egnet, men roamingaktører har også en viktig rolle om å opplyse sine kunder om hvilken pris deres kunder må betale, sier Kristin Bremer Nebben.
Mer om lading:
-
– Vår største satsning hittil på å tilpasse oss næringstransporten
-
MAN utvider innsatsen på lading
-
Etterlyser flere søknader om støtte til ladestasjoner for tungbil
-
– Ambisjonen er å bli ledende - og nå er vi godt i gang med å realisere planene
-
Kjørte «rekordlangt» med elektrisk lastebil - nå krever han grep fra politikerne
-
Åpnet Norges hittil største hurtigladestasjon for lastebiler
-
Megawatt på vei
-
Recharge City: En dansk oase for veitrafikken
-
Prøveprosjekt: Mesta bygger elektrisk vei i Trødendelag
-
- Viser at vi tør å tenke nytt