-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Drivkraft Norge: - Vi mener dette er innsikt av nasjonal interesse
I 2023 omsatte Drivkraft Norges medlemmer 315 GWh strøm til lading av elbiler i det norske markedet. Det er en økning på 32 prosent sammenlignet med året før.
Videre har antall lademuligheter fra organisasjonens medlemmer mer enn doblet seg fra 2022 til 2023.
Drivkraft Norges medlemmer representer om lag 95 prosent av hurtiglademarkedet i Norge og solgte i 2023 til sammen 315 GWh strøm til lading av elbiler. Hurtiglading utgjorde om lag 96 prosent av dette volumet.
Organisasjonens medlemmer kunne ved utgangen av 2023 tilby over 18.000 lademuligheter, ifølge en pressemelding.
Vil øke innsikten
Såkalt normallading utgjør bare 4,3 prosent av det totale omsatte volumet. Statistikken for 2023 viser videre en marginal nedgang i salget av normallading, mens omsetningen fra hurtiglading økte med 34 prosent.
- Drivkraft Norge ønsker å øke innsikten i hvor mye strøm som omsettes til lading i Norge og samler derfor inn historiske omsetningstall fra våre medlemmer. Vi mener dette er innsikt av nasjonal interesse og bør inkludere alle selskaper som selger strøm til lading i Norge. Innsamling av disse tallene bør derfor på sikt ivaretas av Statistisk sentralbyrå, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.
Investeringer i i infrastruktur
I 2023 gjorde ladeselskapene vesentlige investeringer i ladeinfrastrukturen i Norge. Tilbudet av hurtiglademuligheter økte med om lag 44 prosent og ved utgangen av 2023 kunne våre medlemmer tilby 2400 flere hurtigladepunkter enn i 2022.
Til sammen representerer Drivkraft Norge 7725 hurtigladepunkter og dette utgjør nesten alle hurtigladepunkter som er registrert i Nobildatabasen.
Normalladepunkter utgjør størsteparten av lademulighetene som tilbys og har også hatt en betydelig vekst i 2023. Ved utgangen av 2023 kunne medlemsbedriftene tilby 10668 normalladepunkter som er en økning på nesten 60 prosent.
Bransjen mener det er viktig at informasjon om ladepriser skal være lett tilgjengelig for kundene.
Siden det er stor variasjon i hvordan hurtigladestasjonene i Norge er utformet, mener Drivkraft Norge at ladebransjen bør stå fritt til å velge hvordan de opplyser om hva det koster å lade.
Ladeoperatørene har ulike forretningsstrategier når det gjelder hvordan de ønsker å kommunisere med sine kunder. I tillegg må bransjen forholde seg til regelverk i vegloven og plan- og bygningsloven som regulerer muligheten for bruk av skilting langs vei og i bebygde strøk.
Men å gi god informasjon om pris på lading er ikke rett fram. Prisen kunden betaler når de lader vil blant annet kunne avhenge av om man lader som drop-in kunde, har et kundeforhold til ladeoperatører eller lader ved hjelp av roaming.
Det er ikke gitt at det er drop-in prisen som er den dyreste prisen forbrukeren kan bli belastet. Roamingaktører inngår for eksempel egne prisavtaler med ladeoperatørene og kan ha egne påslag/tillegg i prisen de deretter tilbyr sine kunder, noe som kan gi lavere eller høyere pris enn drop-in prisen.
- Når det gjelder hvilken pris som det skal opplyses om på ladestasjonen, mener vi drop-in prisen er best egnet, men roamingaktører har også en viktig rolle om å opplyse sine kunder om hvilken pris deres kunder må betale, sier Kristin Bremer Nebben.
Mer om lading:
-
Åpner ny tungbilladestasjon på knutepunktet mellom øst og vest
-
Dagens nettleiemodell bør endres for å få fart på utbyggingen av ladetilbud for tunge nyttekjøretøy
-
Skal bygge landsdekkende biogass-nettverk
-
Forventer opptrapping av virkemidler: – Umulig for mange å absorbere de store investeringene nullutslippsteknologien krever
-
Inngår samarbeid: – Vil gjøre ladeinfrastruktur til konkurransefortrinn
-
Hevder de er først i Europa: Tilbyr booking av ladeplass for tungbiler
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Litra tar i bruk elektriske Scania
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
-
Enova med «nye» støtteprogram: – Utviklet i tett dialog med bransjen