-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
14-tonner og elektrisk fra VW
Kunder i Brasil kan i dag gå inn til Volkswagen-forhandleren sin og bestille en elektrisk Delivery – en lastebil på 11 eller 14 tonn.
Det er nesten to år siden vi møtte en mellomstor lastebil fra Volkswagen som var batterielektrisk.
Det skjedde under en stor Traton-presentasjon i Södertälje der det mest åpenbare igjen var at medlemmer av denne fellesorganisasjonen, som ble stiftet med store synergier som bakteppe, åpenbart ikke var i stand til å ta et eneste skritt i felles takt.
Mens for eksempel Europa-Volkswagen åpenbart var i startfasen når det gjaldt elektrifiseringen av egne nyttebil-produkter, møtte filialen i Brasil opp med nesten nøkkelferdige produkter i den mellomtunge klassen.
Nå er bilene altså klare til å rulles ut til kundene. Av en eller annen grunn er drikkevaretransport prioritert. Ambev med sine ølsorter og Coca Cola med sin Coca Cola er de første.
Bilen har en motor på 300 kW og 2.150 Nm. Med 600 volts litium-batterier er inntil 250 km rekkevidde mulig – avhengig av konfigurasjonen. Også ladetid er avhengig av spesifikasjonene – ned til 45 minutter for å legge inn nye 80 prosent.
Batteriene er delt inn i inntil tre moduler og befinner seg mellom foraksel og bakaksel.
Alle spesifikasjonene og ytelsene er kraftig forbedret i forhold til de første opplysningene som kom i 2017. De elektroniske komponentene er gjenstand for kraftig utvikling.
Innvendig er det ikke stor forskjell på denne og Crafter, bortsett fra at instrumentene selvfølgelig gir informasjoner om strøm.
11-tonneren er to-akslet, mens 14-tonneren har tre aksler. Den minste tar 6.320 kg nyttelast, mens det store klarer 9.055 kg.
Når det gjelder pris forteller Roberto Cortes, det er han som er sjef for Volkswagen Caminhoes e Onibus, at den ligger på ca. 2,5 gangeren mot en tilsvarende forbrenner.
– Men lavere drifts- og vedlikeholdsutgifter kompenserer, sier han.
Ikke regn med eksport til Europa.