-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Åpner for bestilling av ID. Buzz Cargo med firehjulsdrift
ID. Buzz Cargo har gjort rent bord i det norske varebilmarkedet. I dag åpnes det for bestilling av etterspurt utstyr som de fleste konkurrentene mangler.
Da snakker vi selvsagt først og fremst om firehjulsdrift, men tilhengerkapasitet på 1.800 kilo vil nok også trekke godt med kunder til oppgraderte ID. Buzz Cargo.
At Norges mestselgende varebil i øyeblikket skulle få firehjulsdrift inn i modellprogrammet i 2024 har vært kjent lenge. I dag, 7. august, melder den norske importøren at 4Motion-utgaven er klar for bestilling.
- Vi vet at 4MOTION er noe mange norske kunder har ventet på, og som vil tiltrekke enda flere kjøpere, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy hos importør Harald A. Møller AS.
20 000 kroner i differanse
Mens du må ut med fra 568 800 kroner (inkl. avgifter, eks. mva.) for en Cargo med 79 kWh batteripakke, 286 hestekrefter og bakhjulsdrift, blir prisen fra 588 720 (inkl. avgifter, eks. mva.) for en Cargo 4Motion med 79 kWh batteripakke og 340 hestekrefter.
Prisdifferansen er ikke større enn at svært mange etter alle solemerker vil velge firehjulsdrift. Husk at de gamle dieseltraverne Volkswagen Transporter og Mercedes-Benz Vito i mange år har hatt en firehjulsdriftandel på rundt 90 prosent i Norge.
Ett av få minuser med firehjulsdrift i ID. Buzz Cargo vil være at rekkevidden vil bli noe redusert. Volkswagen antyder fra 454 kilometer med tohjulsdrift til cirka 400 kilometer med firehjulsdrift - altså fremdeles rikelig for de aller fleste.
Det er et sug i markedet etter elektriske varebiler med firehjulsdrift, og foreløpig er utvalget begrenset til to ombygde personbiler – nemlig Voyah Dream og Kia EV9.
Maxus har også meldt at deres nye e-Deliver 7 vil tilbys med firehjulsdrift, med leveringsstart tidlig i fjerde kvartal i inneværende år.
Maxus-importøren har tidligere hevdet at «dette blir den første elektriske varebilen med firehjulsdrift til Norge».
Så blir det spennende å se hvor tidlig de første ID. Buzz Cargo med 4x4 blir levert til kunder. Stian Blindheim, kommunikasjonssjef for Volkswagen Nyttekjøretøy, er ikke veldig dato-konkret på YrkesBils spørsmål:
«De første kundene vil få sin ID. Buzz Cargo 4MOTION i høst», svarer han.
1.800 kilo hengervekt
Samtidig med lansering av firehjulsdrift, får ID. Buzz Cargo - som tidligere omtalt - flere nye og sterke kort på hånden.
Inntil 340 hestekrefter og dreiemoment på 550 newtonmeter gjør bilen godt skikket til å trekke henger, og her har kapasiteten økt betydelig.
Dagens ID. Buzz Cargo har en tilhengerkapasitet på 1.000 kilo. Med firehjulsdrift kan bilen trekke 1.800 kilo på kroken.
Flere oppgraderinger
Oppgraderingene som har kommet på de andre ID. Buzz-variantene er naturligvis også på plass.
Det betyr at bilen fås med forvarming av det 79 kWh (netto) store høyvoltbatteriet. «Med en ladehastighet på inntil 185 kW lader bilen fra 10-80 prosent på rundt 26 minutter under optimale forhold», ifølge produsenten.
Inne i bilen er det mange praktiske oppbevaringsrom, ID. software 5.2 er på plass og det samme er den forbedrede infotainment-skjermen som nå måler 12,9 tommer.
Standard utstyrsnivå er også økt sammenlignet med tidligere modell, og blant annet er nå både intelligent hastighetsassistent, trafikkskiltgjenkjenning og Lane Assist på plass.
Det er også Førerassistentpakke, som blant annet inkluderer blindsoneassistent med rear traffic alert og utstigningsvarsel. Bilen leveres også med 19 tommers «Tilburg» aluminiumsfelger som standard. Bilen kan også leveres med varmepumpe som tilvalg.
LES OGSÅ:
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
-
Derfor vil Ford-importøren tilby varebilen som ladbar hybrid - mens Volkswagen-importøren dropper den
-
Ladbar hybrid-variant av Caddy - men den kommer ikke til Norge
-
Arendalsuka 2024 er spekket av bil- og transportrelaterte spørsmål - her er høydepunktene
-
Første glimt av bilen som lanseres på IAA
-
Varebilsalget går så det suser - men elbilandelen går ned
-
Teaser: Litt nærmere Transporteren
-
Maxus e-Deliver 7: Litt mer konkret om levering
-
Nytt glimt av nye Transporter
-
Maxus e-Deliver 7: Hevder dette blir første elvarebil med firehjulsdrift