Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento

Kia med luksus og supergaranti

Med skillevegg og to seter, gir varebilen Sorento garantert mye bra bil for pengene. I syv år.

Publisert

Med ny versjon av Sorento har Kia kvalitetsmessig tatt steget opp i øvre sjiktet av folke-SUV-klassen. Sammen med sin koreanske tvilling, Hyundai ix35, får bilen høy score hos våre kollegaer i personbilverden.

For tradisjonelt har de koreanske bilene vært gode kjøp rent økonomisk. De har som regel likevel hatt noe litt sært ved seg, noe litt forsinket, litt for gammelt, til at de har nådd helt opp i emosjonell konkurranse med japanske og europeiske produkter.

Men nå er også gapet av opplevd kvalitet redusert til en ubetydelighet.

Statskassen inn med skohorn

Person- og vareutgave av en bil i denne størrelsen er likevel ofte to forskjellige personligheter.

Årsaken er den store ufordringen det gir å skaffe nok rom innvendig til at man kan montere opp den såkalte statskassen bak skilleveggen - og likevel sitte igjen med nok plass til de to i forsetene.

Du finner mer om varebiler på YrkesBil.no/varebil

I Sorento har Kia-importøren måttet gjøre utsparinger i innertrekket i taket (helt bakerst) for å skaffe seg nok høyde. Og da er det fortsatt bare på millimeteren nok høyde der bak når YrkesBil monterer opp vår egen statskasse.

Som mange vil ha oppdaget, medfører ofte en modifikasjon av denne typen samtidig et betydelig høyere støynivå. Heldigvis viser Sorento seg å svært stillegående. Det hjalp selvsagt at testbilen var utstyrt med nye, piggfrie vinterdekk (som går stillere enn sommerdekk), men det er likevel påtagelig flott lydkomfort i bilen.

Men statskassekrav er en ting, praktisk plass er noe annet. Det sier seg selv at det er umulig å få et klassisk varebilrom i en bil som både er høy og trang bak. I Sorento er det beholdt et høyt gulv bakerst for å gjøre det lett å laste inn.

Gulvet kan imidlertid tas ut i en håndvending for å makse volumet – noe man også er nødt til for å få plass til statskassen. Fremre halvdel av varerommet er på sin side lavere, slik at laster man inn gjennom sidedørene bak, får man maksimal høyde direkte.

Maks volum er selvsagt ikke konkurransedyktig med ekte varebiler, men så er det da ikke derfor man vurderer en bil av type Sorento. Skilleveggen er for øvrig en enkel gitterløsning. Solid nok, men ikke stengsel for luft, lukt eller lys.

Sjekk førerplassen før kjøp

Førsteinntrykket bak rattet gledelig positivt. Det skal imidlertid bemerkes at testbilen er den absolutt dyreste av de seks tilgjengelige versjonene, og en prislapp på 400.000 kroner (inkl. mva.) forplikter. 2,2 Exclusive med 197 hester, automat og skinn koster 25 prosent mer enn rimeligste utgave til 320.000 kroner.

Godt da at testbilen leverer opplevd kvalitet som monner. Jevnt over god ergonomi, gode materialer og nydelig lydkomfort. Kvikk motor, grei automatkasse, et stramt og forutsigbart chassis. Handlingen er faktisk overraskende når vognkortet melder om nær to tonn egenvekt.

Du skal imidlertid ikke kjøpe denne bilen før du grundig har sjekket om førerplassen er stor nok for deg. Av fem førere fra redaksjonen, har de tre av oss, vi som er middelshøye og lavere, funnet oss godt til rette. De to gutta på 1.90 ville ikke kjøre bilen mer om jeg så kaste tenningsnøkkelen etter dem.

Litt av årsaken er hodestøttene, som jeg mener Kia bør vurdere å endre på. Den heller i utgangspunktet lenger fram enn de fleste liker, slik at sitter man godt inn i setet blir hodet tippet framover. Dessuten, og viktigst, bygger hodestøtten dypt. Det betyr at når man har skjøvet setet helt bak til skilleveggen, som de fleste vil gjøre, forsterkes følelsen av å bli skubbet i bakhodet.

God for fem pluss

YrkesBil spiller ikke terninger. Men måler vi Sorento mot konkurrentene i klassen, hadde vi i så fall vippet mellom fem og seks prikker. Blant konkurrentene (se egen liste), møter Sorento faktisk størst konkurranse i rimeligste versjon. Da er begge tvillingene C-Crosser og Outlander konkurransedyktige på pris, plass og egenskaper.

Men trenger du den store motoren, enten du velger manuell eller automat, er det ingen av dem som henger med. Og ingen vil vel henge oss for at vi diplomatisk sier at Hyundai Santa Fe og SSangyong Rexton blir både dyre og gammelmodige målt mot nye Sorento. Så la oss oppsummere:

Kombinasjonen diesel, automat og 4x4 er en vinnerresept som vil holde seg i flere år til. Sorento overbeviser samtidig med godt utvalg i motorer og utstyr. Alle kommentarer til designet har vært positive. SUV er riktignok miljøutrendy, men Sorento er ikke helt på jordet med 194 gram CO2 fra denne 197-hesteren. Det vi kan trekke bilen for, er høy egenvekt og plassbegrensinger i førersetet.

Når Kia i tillegg flesker til med syv års garanti, da er det lett å la seg friste både for næringsdrivende og privatfolk. Dog – ikke glem å sjekke førersetet først.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

FAKTA Kia Sorento 2.2 Crdi Exclusive aut, varebil

Motor: 4-syl. diesel, 2199 ccm, 145 kW (197 hk) v/3800 o/min. 430 Nm v/1800 o/min.

Mål: 469 x 189 x 175 cm (L/B/H), akselavstand 270 cm, varevolum ikke oppgitt

Vekter: Egenvekt 1905 kg, tilhengervekt 2000 kilo, nyttelast 605 kg.

Ytelser: 0-100 km/t 10,0 sekunder, toppfart 190 km/t.

Forbruk: 0,74 l/mil (blandet), 194 gram CO2/km

Pris: 399.900 kroner, billigste utgave er 2,0 Crdi 150 hk man fra 319.900 kroner

Til Norge: Siden september 2010

Konkurrenter (fra/til priser):

Citroen C-Crosser (325.000 – 355.000)

Hyundai Santa Fe (370.000 – 407.000)

Mitsubishi Outlander 4WD (286.900 – 371.900)

Ssangyong Rexton 270 (399.900 – 499.900)

Toyota Land Cruiser 150 (468.900 – 665.600)

Powered by Labrador CMS