ENDRINGER: Tormod Eek, salgsansvarlig for yrkesbil i Etac Bil AS, merker endringer i markedet. Flere elvarebiler gir økt vektfokus på innredninger. Foto: Frank Williksen
ENDRINGER: Tormod Eek, salgsansvarlig for yrkesbil i Etac Bil AS, merker endringer i markedet. Flere elvarebiler gir økt vektfokus på innredninger. Foto: Frank Williksen

Elektriske varebiler gir økt vektfokus på innredningløsninger

En økende andel elektriske varebiler medfører høyere fokus på lav vekt når det skal monteres bilinnredning. Det merkes blant annet godt hos Etac Bil AS.

Publisert

– Innen bilinnredning er kravet til lav vekt nå i høysetet. Mange vil fremover bytte til elektrisk drivlinje. Samtidig har mange et behov for å gå ned fra 5-tonns biler til 3,5 tonn. Her ligger det potensielt store kostnadsbesparelser – i tillegg til at fører ikke trenger utvidet førerkort, sier daglig leder Annbjørn Vasdal og Tormod Eek, salgsansvarlig for yrkesbil, i Etac Bil AS til YrkesBil.

Bedriften på Frogner er hovedkontor og den største av 11 avdelinger i Etac Bil i Norge. Selskapet er en av de største på bilombygging her i landet, med en ledende posisjon både på tilpasning av biler for personer med funksjonsnedsettelser og bilinnredninger og andre tilpasninger for næringsliv og offentlige etater.

Det er innen innredninger og tilpasninger for næringsliv og etater at veksten har vært størst de senere årene, i skarp konkurranse med andre aktører, forteller Vasdal videre – og bebuder fortsatt vekst.

– Vi er i ferd med å styrke den tekniske bemanningen, fordi det vil skje mye fremover, ikke minst på grunn av overgang til nye drivlinjer, forteller han.

Reduserte vekten 15 %

På bilinnredning er Etac Bil importør for tyske Bott, som Tormod Eek, salgsansvarlig på yrkesbil, forteller dette om:

– Vi har representert Bott i femten år, og er veldig godt fornøyde med denne leverandøren. Bott er store, med en årsomsetning på rundt 1,4 milliarder, og er spesielt anerkjent for høy produktkvalitet. Samtidig er dette et selskap som legger stor vekt på produktutvikling og fornyelse, sier han til YrkesBil.

– Hva er det som står i forgrunnen nå?

– I dag er det først og fremst fokus på funksjonalitet og vekt. På vekt er det ingen som slår oss, noe som er mest tydelig på de lette varebilene.

I dag er det mange som vil ned i totalvekt fra 5 til 3,5 tonn, fordi dette gir mange fordeler. Man slipper skriverkravet, bilene kan kjøres på vanlig B-førerkort, og det er mange og store kostnadsbesparelser å hente, sier Eek.

Bott tok tak i dette for tre år siden da dagens innredningsprogram ble lansert, i 2019.

– De så hvilken retning utviklingen tok, og leverte innredninger som var 15 prosent lettere enn den foregående generasjonen. Og det var lette innredninger, det også, understreker Vasdal og Eek.

Tilpasset tegneprogram

Løsningene utarbeides i et PC-basert tegneprogram som Bott har tilpasset spesielt for Etac Bil.

– Når en innredningsløsning er ferdig utarbeidet, ser vi med en gang på grammet hva den veier. Innredningene er dessuten veldig fleksible på både høyde, dybde og bredde, slik at vi kan levere en optimal utnyttelse på ulike biltyper.

– Hva med sikkerhet?

– Dette er et element som litt for ofte blir glemt, men det er jo slik at det som befinner seg bak skilleveggen også må sikres slik at det virkelig tåler en trøkk ved en mulig kollisjon. Hos Bott krasjtestes innredningene, og dette skjer selvsagt med last – ingen håndverker kjører omkring med tomme skap og hyller bak i bilen, sier Eek.

Det man bør huske på, er at en bråstopp i 50 km/t utløser 23 G, som er voldsomme krefter. I praksis betyr dette at en verktøykoffert på 10 kg i et slikt kollisjonsøyeblikk veier 230 kg når den kommer susende.

– For Bott er det derfor en selvfølge å gjøre testene så realistiske i forhold til hverdagen som mulig, slik at man kan få en trygghet for at alt fungerer og at braketter og lignende holder. Derfor brukes det innslagsmuttere for innfesting i gulv, og stålpopnagler mot vegg sideveis, sier Tormod Eek.

Han kan dessuten fortelle at koffertsystemet er utviklet i samarbeid med Festool, som av fagfolk regnes som en «Rolls Royce innen håndverktøy».

Spesialbygg

Bilinnredning er blitt et stort område for Etac Bil. Men de har også en tredje sektor, som er spesialbygg.

– Et eksempel på dette, er en dronebil for politiet. Et annet eksempel er en spesialbil til Avinor for kalibrering av flyplassens utstyr, med en 25 meter høy teleskopmast. Den er nok den eneste i sitt slag hittil, forteller Tormod Eek.

– Mange av kundene våre har spesielle behov, og da er det viktig at vi har gode helhetlige løsninger, understreker han.

– For noen år siden handlet innredning i varebil gjerne om «noen hyller bak». I dag er en slik bil en arbeidsplass, der jobben for kunden på det enkelte stedet blir utført med bilen som base.

– Det handler om å tilpasse oss kundens behov, og da starter det med en grundig behovsanalyse, som er en forutsetning for å skape en optimal løsning. Og en optimal løsning er en innredning der rørlegger, snekker og elektriker vet eksakt hvor ting befinner seg.

– Hvor viktig er dette?

– Det er faktisk veldig viktig. En undersøkelse viser at dersom man kan redusere tiden med å lete etter ting med 10 minutter per dag, blir dette solide 40 timer spart på et år – eller en god arbeidsuke, om du vil...

Klart dette er viktig, fastslår Tormod Eek.

– Siden vi vet at det fortsatt er mange som er lite bevisste på dette, kåret vi før jul «Norges mest rotete varebil», der vinneren fikk en innredning fra oss for å få orden i sysakene, forteller han.

– Det var morsomt å se hvor mange som faktisk deltok i denne konkurransen, er Eek og Vasdal enige om.

– Bortsett fra å spare tid, er det ingen tvil om at en godt organisert innredning også reduserer svinn, foruten at det også bevarer utstyr og verktøy lengre. At det er blitt mye bedre enn tidligere, er det ingen tvil om. Skjerpede HMS-krav har sikkert også vært medvirkende til denne positive utviklingen, fastslår de to.

– Her stemte alt

– Her stemte alt

Annbjørn Vasdal (47) tok over som daglig leder i Etac Bil AS i august i fjor. Da avløste han Bjørn Heiret, som var en av stifterne av bedriften i 1986, og som har vært daglig leder i 37 år.

Heiret er fortsatt aktiv i bedriften med ansvar for drift, og representerer kontinuitet på sitt beste, bekrefter Vasdal, som er godt fornøyd med samarbeidet med sin forgjenger.

Selv kommer Vasdal fra en lastebilfamilie i Mo-området i Nordland, og var mye med sin far i tømmerbilen i oppveksten.

– Jeg har fått bil inn med morsmelka, så og si. Planen var allerede tidlig å overta etter far, og da var ikke skolegang det som ble høyest prioritert, sier han. Men det ble yrkesfag, og fagbrev som tungbilmekaniker. Tømmer kjørte han også en periode, men lysten på noe annet våknet tidlig – og så oppdaget han at han trivdes med skolegang likevel, både bilteknisk utdannelse og økonomi.

Til Etac Bil kom han fra stillingen som ettermarkedsdirektør i MAN Norge.

– Det var en headhunter som ringte, og denne lederjobben var det ikke mulig å takke nei til. Her stemte alt – historikk, soliditet og stabil bemanning var alt på plass. Her er det mange som faktisk har vært med helt siden starten. Etac Bil har et fundament og en kompetanse få kan måle seg med, fastslår Annbjørn Vasdal.

Selskapet er i dag eiet av svenske Etac AB, som er en verdensledende utvikler og leverandør av ergonomiske hjelpemidler og pasienthåndteringsutstyr. Etac AB har hovedkontor i Sverige, og mer enn 1.300 ansatte over hele verden med omsetning rundt 1,3 milliarder.

Bilinnredninger og andre typer tilpasning for næringsliv og offentlige etater er et norsk fenomen i Etac-nettverket, der tilpasninger for personer med funksjonsnedsettelser fortsatt er en svært viktig sektor.

– Å oppdage at begrepet meningsfylt skulle bli så fremtredende, var jeg nok ikke helt forberedt på da jeg begynte her. Det å se personer som har det fysisk vanskelig få hjelp som virkelig løfter livskvaliteten deres; å se hvilken hjelp vi faktisk kan gi, er veldig spesielt – og utrolig inspirerende å være med på, sier Annbjørn Vasdal til YrkesBil.

Powered by Labrador CMS