FØRST UTE: Daglig leder i NorEngros Kjosavik, Gunnstein Kjosavik (i midten) er den første i Norge som får overlevert nye E-Transit. At både adm. dir. i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg (med saksa) og adm. dir. i Kverneland Bil, Helge Ellingsen, stilte personlig sier litt om viktigheten av modellen for Ford i Norge.
FØRST UTE: Daglig leder i NorEngros Kjosavik, Gunnstein Kjosavik (i midten) er den første i Norge som får overlevert nye E-Transit. At både adm. dir. i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg (med saksa) og adm. dir. i Kverneland Bil, Helge Ellingsen, stilte personlig sier litt om viktigheten av modellen for Ford i Norge.

– Endelig får vi helelektriske varebiler som kan klare våre lengste kjøreruter

NorEngros Kjosavik i Rogaland er de første i Norge som tar i bruk nye Ford E-Transit.

Publisert

Fredag fikk selskapet overlevert de tre nye elektriske varebilene sine.

– Vi er veldig fornøyde med endelig å få tre helelektriske varebiler som kan klare våre lengste kjøreruter. På de varebilene vi har fra før har kjørelengden vært en utfordring og vi har bare kunnet benyttet de på våre korteste ruter, sier medeier og daglig leder i selskapet, Gunnstein Kjosavik i en pressemelding.

Selskapet leverer kontorrekvista og forbruksmateriell til bedrifter i Stavanger og Sandnes-regionen i Rogaland. Med nye E-Transit på plass vil en stadig større andel transporten skje elektrisk.

– Dette er i tråd med vår satsing på bærekraft og miljø. I tillegg til å investere i elektriske kjøretøy har vi også investert i solcelleanlegg på taket av vårt lagerbygg så bilene vil i stor grad gå på egenprodusert strøm. Når vi vet av erfaring at elektriske biler gir lave driftskostnader og er bra for miljøet så er dette en god dag, utdyper Kjosavik.

Det var Kverneland Bil i Stavanger som fikk æren av å åpne ballet for E-Transit i Norge.

– Fullgodt alternativ

Administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, sa i nyttårsintervjuet med YrkesBil at «2022 ventes å bli tidenes Ford-år i Norge».

Lanseringen av E-Transit er en av årsakene til dette, og i løpet av de neste månedene blir hundrevis modellen levert til norske kunder.

– Endelig kan norske bedriftskunder få et fullgodt 2-tonns helelektrisk kjøretøy med en kombinasjon av elektrisk rekkevidde, kapasitet, eierskapsopplevelse og pris som kan erstatte dagens dieseldrevne varianter, sier Berg.

E-Transit har en helelektrisk rekkevidde på opptil 317 km, målt etter WLTP-målemetoden.

Den bakhjulsdrevne elektriske varebilen har et dreiemoment på 430 Nm, enten du velger 184 HK eller 269 HK-varianten, og en nyttelastkapasitet på opptil 1758 kilo på varebilvarianten.

25 varianter

I Europa tilbyr Ford 25 ulike varianter av E-Transit: varebil, dobbelkabin varebil og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5-4,25 tonn.

– Spesielt det at du kan få en varebil tilpasset akkurat ditt behov er svært attraktivt i bedriftsmarkedet. Rekordhøye drivstoffpriser og et stadig større fokus på miljø gjør nok regnestykket om en overgang til et helelektrisk nyttekjøretøy enda mer attraktivt, sier administrerende direktør i Kverneland Bil, Helge Ellingsen.

Ved å velge en E-Transit fremfor en dieseldreven modell anslår Ford Pro at du i tillegg til store besparelser til drivstoff, får eierskapskostnader som er 40 prosent lavere. Her presiseres det at regnestykket er basert på en periode på tre år eller 180.000 kilometer, og sammenliknet planlagt og ikke-planlagt vedlikehold for en batterielektrisk og en dieseldreven varebil.

– Ved kjøp av en Transit vet kundene at de også kjøper mer enn 50 års erfaring, et stort forhandlernettverk, sertifisert påbygger og et stort utvalg av digitale verktøy som virkelig vil utgjøre en forskjell i det daglige. Det er viktig når vi nå virkelig skal sette fart på overgangen til en helelektrisk nyttekjøretøybilpark i Norge, sier Per Gunnar Berg.

Powered by Labrador CMS