-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bestselgeren tas av plakaten
I tysk fagpresse har det vært antydet, sterkere og sterkere, at T6 er utsolgt og at Volkswagen snart ikke tar imot nye bestillinger.
Når vi spør importøren bekrefter de at nå er ordrebøkene lukket, selv om det formuleres på en litt annen måte:
«Det har vært stor interesse rundt en romslig varebil som Transporter. Vi har valgt å avslutte muligheten for å bestille nye biler fra fabrikk, for å ivareta kunder som allerede har bil i bestilling. Både importør og forhandlere har Transporter på lager, så det vil fortsatt være mulig å få tak i biler med rask levering», skriver Lars Joakim Hanssen i en e-post til YrkesBil.no. Han er Kommunikasjonssjef for Volkswagen hos Harald A. Møller.
Bakgrunnen er at Transporter-produksjonen i Hannover skal opphøre den 30. juni neste år, og at det åpenbart ikke er mulig å endre på det.
Buzz på båndet
Kapasiteten skal utnyttes først og fremst til ID Buzz, men så er det også snakk om noen prestisjemodeller for Audi, Porsche og Bentley under kodenavnet «Landjet» - hvis ikke det også er skrotet, slik det ser ut som man har måttet gjøre med Artemis-prosjektet.
Men det blir ikke slutt på Transporterne.
For nesten tre år siden skrev Ford og Volkswagen en avtale om felles prosjekter.
Blant mye annet dukket det opp en felles Pick up (den nye Amaroken vises frem for norske forhandlere i slutten av denne måneden) og en ny Transporter.
Men det er utydelige signaler. Det vi vet er at den skal bygges parallelt med en ny Transit Custom i Tyrkia.
Fabrikken der er for tiden ansvarlig for mer enn halvparten av de varebilene Ford har slik suksess med i Europa.
Det var lenge snakk om at den produksjonen skulle i gang allerede i år, men nå ser det ut som 2024, i hvert fall for VW-utgavens del.
Flere drivlinjer?
Auto Motor Sport har skrevet at den skal få modellbetegnelsen T7 og at det bare skal bygges 25.000 av den over en femårs periode fordi all innsatsen skal legges på ID Buzz.
Det høres urimelig ut. Ford har nylig investert 2 milliarder euro for å øke kapasiteten i Tyrkia fra 440.000 til 650.000 fra 2026.
Den nye Transiten som skal bygges i Tyrkia skal bli batterielektrisk, men det er klart at den også skal leveres som plug-in hybrid eller med forbrenningsmotor.
Kanskje vil også det samme gjelde for VW-utgaven?
Men som sagt, det er foreløpig utydelige signaler rundt etterfølgeren til T6. Kanskje like greit å prøve å få tak i en av dem som er igjen?
PS. Kanskje Volkswagen Nyttekjøretøy burde begynne å fintelle. Ifølge våre tall er Transporter på full fart til å passere 150.000 salg i Norge. Det er godt over ti prosent av alle nyregistrerte varebiler her, etter krigen! Verdt en liten fest?