-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Satser alt i USA
Rivian trekker seg fra Euro-samarbeid
Rivian har trukket seg fra en gammel avtale om å bygge fabrikk i Jawor, Polen, sammen med Mercedes-Benz. Årsaken er at de vil bruke det de har av penger til å dra i gang produksjonen hjemme i USA.
Avtalen er svært fersk, det ble underskrevet en MoU tilbake i september, så de var en ganske kjapp snuoperasjons fra Rivians side.
Slik avtalen opprinnelig så ut, skulle det bygges en ny fabrikk med to linjer. På den ene skulle det gå en varebil basert på Mercedes sin VAN.EA plattform, på den andre en som var bygget på Rivians Light Van plattform.
Rivian er først og fremst opptatt av å nå en positiv kontantstrøm, blant annet ved å bygge de 100.000 Amazon-bestilte bilene bygd på RCV plattformen.
Mercedes sier imidlertid at selv uten en partner skal de bygge sin første fabrikk for batterielektriske varebiler i Jawor. I tillegg skal det bygges batterielektrisk i Düsseldorf, Ludwigsfelde og Vitoria. Fra 2025 vil alle nyintroduserte Mercedes varebiler være batterielektriske.
Omtrent samtidig kommer beskjeden om at Mercedes-Benz Vans følger etter personbil og lager et felles europeisk marked, slik at Tyskland blir en del av den europeiske strategien. Steffen Lucas, som til nå har hatt ansvar for Europa, overtar nå det utvidede ansvaret for hele Europa.
Jochen Dimter som til nå ledet det tyske markedet – det vil si 25 prosent av varebilvolumet – forsvinner etter mer enn 34 år der «etter eget ønske» fra bedriften.
Om disse endringene bare gjelder fabrikkens eget nettverk i Europa og holder de private importørene (bl.a. Norge) utenfor, gikk ikke frem av den første meldingen.