-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Satser alt i USA
Rivian trekker seg fra Euro-samarbeid
Rivian har trukket seg fra en gammel avtale om å bygge fabrikk i Jawor, Polen, sammen med Mercedes-Benz. Årsaken er at de vil bruke det de har av penger til å dra i gang produksjonen hjemme i USA.
Avtalen er svært fersk, det ble underskrevet en MoU tilbake i september, så de var en ganske kjapp snuoperasjons fra Rivians side.
Slik avtalen opprinnelig så ut, skulle det bygges en ny fabrikk med to linjer. På den ene skulle det gå en varebil basert på Mercedes sin VAN.EA plattform, på den andre en som var bygget på Rivians Light Van plattform.
Rivian er først og fremst opptatt av å nå en positiv kontantstrøm, blant annet ved å bygge de 100.000 Amazon-bestilte bilene bygd på RCV plattformen.
Mercedes sier imidlertid at selv uten en partner skal de bygge sin første fabrikk for batterielektriske varebiler i Jawor. I tillegg skal det bygges batterielektrisk i Düsseldorf, Ludwigsfelde og Vitoria. Fra 2025 vil alle nyintroduserte Mercedes varebiler være batterielektriske.
Omtrent samtidig kommer beskjeden om at Mercedes-Benz Vans følger etter personbil og lager et felles europeisk marked, slik at Tyskland blir en del av den europeiske strategien. Steffen Lucas, som til nå har hatt ansvar for Europa, overtar nå det utvidede ansvaret for hele Europa.
Jochen Dimter som til nå ledet det tyske markedet – det vil si 25 prosent av varebilvolumet – forsvinner etter mer enn 34 år der «etter eget ønske» fra bedriften.
Om disse endringene bare gjelder fabrikkens eget nettverk i Europa og holder de private importørene (bl.a. Norge) utenfor, gikk ikke frem av den første meldingen.