DFDS, ved sin logistikksjef Niklas Andersson (t.v.) fikk overrakt sin første elektriske Volvo av sjefen selv, Roger Alm, i august. Nå venter logistikkselskapet på de neste 100.
DFDS, ved sin logistikksjef Niklas Andersson (t.v.) fikk overrakt sin første elektriske Volvo av sjefen selv, Roger Alm, i august. Nå venter logistikkselskapet på de neste 100.

Stor ordre for Volvos elbil

I dag forteller Volvo om en kjempeordre. DFDS, Nord Europas største shipping og logistikk-firma har bestilt 100 FM elektriske lastebiler.

DFDS har allerede mottatt sin første eltruck derfra. Det skjedde i august. Nå fortelles det at leveringene til storordren på 100 biler skal starte i Q4 neste år og fortsette gjennom 2023.

Bilene skal brukes både på korte og lange strekninger på DFDS nettverk i Europa.

Bilene tar 44 tonn og har en rekkevidde på inntil 300 km. Med lading til lunch kan rekkevidden økes enda mer, skriver Volvo i pressemeldingen. Bilene kommer med en AC-lader slik at de kan lades på depotene. Og selvfølgelig på dedikerte ladeplasser langs ruten

DFDS har valgt en finans-løsning fra Volvo Financial Services.

- Dette er en milepæl på veien mot fossilfri transport, og jeg er veldig stolt av partnerskapet vi har med DFDS, var noe av det Roger Alm, president i Volvo Trucks, sa da avtalen ble kjent.

Og Niklas Andersson, Executive Vice President og sjef for Logistikk Divisjonen hos DFDS føyde til:

- I DFDS er vi helt klare på at vi vil gjøre vårt for å redusere CO2 utslipp og skape en bærekraftig forsyningskjede. Vi vet hvor viktig elektrifisering er i dette arbeidet og jeg håper vi med dette kan inspirere andre til å ta et krafttak i denne viktige transformasjonen.

Volvo føyer til at de ser en økning i elbil registreringene. Så langt i år har det blitt et par hundre biler over 16 tonn. Ca. 40 % av dem er Volvoer. Deres mål er at i 2030 skal halvparten av de nye bilene fra dem være batterielektriske.

Powered by Labrador CMS