Volvo tilbyr nå seks modeller med batteridrift

Volvo: stillferdig markedsleder

Det er mange lastebil-produsenter, etablerte og nykommere, som har laget masse støy rundt sine biler, men egentlig ikke har levert. Og så har vi Volvo, som har levert, men glemt å lage støy rundt det.

Volvo leverte sin første batterielektriske lastebil i moderne tid i 2019. Etter det har det ballet på seg – de er nå på full fart mot 5000 biler som har vært solgt i 38 land siden starten.

I Q1 i fjor hadde de 32 prosent av elbilmarkedet i Europa, i fjor økte de også utvalget med tre nye modeller slik at de nå har seks.

I år kom de opp i 50 prosent markedsandel i det samme kvartalet, selv om konkurransen utvilsomt har økt.

I USA ligger de også på den samme markedsandelen – halvparten av et såpass dynamisk marked tyder på at det begynner å haste for de andre som vil være med der.

Nesten halvveis gjennom 2023 kan Volvo fortelle om 486 nye elbil-kontrakter. Det er nesten 150 prosent flere enn i fjor samtidig som de starter salgsarbeidet i Sør-Korea, Sør-Afrika og mange markeder i Sør-Amerika.

Markeder som Marokko eller Australia, som ikke akkurat står i spissen for elbil-revolusjonen, har også kjøpt elbil, og nå planlegger Volvo å utvide produksjonen også til Ghent.

Sammen med Traton og Daimler Truck samarbeider Volvo om å bygge et europeiske nettverk av ladere for tunge lastebiler. Målet er 1700 ladepunkter om ikke altfor lenge.

Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Batteri-elektrisk Volvo Truck
Powered by Labrador CMS