-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Change’n go
De som følger med i Dinky-avdelingen vil ha sett at det kommer en ny Kina-bil til Norge, Nio, som satser på batteribytte som alternativ til ladning. I Australia er det noen som gjør det samme – for tunge lastebiler.
Janus Electric heter start up’en som ser for seg å bidra sterkt til at Australias tunge rig’er skal bli batterielektriske.
Det de først og fremst ser på er de 900 sterkt trafikkerte kilometerne mellom Sydney og Brisbane som med deres opplegg vil kunne tilbakelegges av batterielektriske biler som kan nøye seg med ett stopp.
Og i stedet for å henge der og vente i mange timer på at batteriene skal lades fra temperamentsfull ladere til døgnets høyeste strømpris ser Janus for seg at batteriene skiftes fortere enn sjåføren greier å styrte en kopp kaffe.
Og det med batterier som er ladet under off-tider til laveste pris.
Et par byttestasjoner er planlagt. De er lagt slik at de passer med sjåførens hviletid. Og batteriene er allerede konstruert – slik at de kan tilpasses 90 prosent av den australske lastebilflåten, hevder Janus-sjefen Lex Forsyth.
Det planlegges åpenbart ombygging av eksisterende flåte slik de allerede har gjort med en forsøks-Kenworth T403.
Batteripakken ligger rett bak grillen, der det nå er bygget to dører som batteriene kan sklis ut og inn av. En vanlig gaffeltruck sørger for den jobben.
Batteriene er på rundt 600 kWh – (100 er ganske mye for en stor personbil). Disse pakkene vil koste rundt 70.000 euro, men skal kunne leases for under 100 euro per syklus.
Selve ombygningen vil komme til å koste rundt 55.000 euro, men den gamle dieselmotoren kan man fort få 10- 15.000 euro for, sier Janus.
I følge Janus går dette regnskapet fint i hop, men det er sannsynligvis begrenset til Australia.
Der er det ikke noen lengdebegrensning på biltog – og snutebilene er jo ideelle for denne oppskriften. Slike biler finnes snart ikke i Europa.
Man er mer liberal med hensyn til totalvekt også i Australia. I Europa ville mengder av tonn batterier gå sterkt ut over nyttelasten, og dermed forstyrre regnskapet.
— Men kanskje det ville være muligheter i USA, undres Forsyth.
Et israelsk selskap, Better Place, jobbet med en slik modell for personbiler for ti-femten år siden, men gikk konk i 2013.
For to hjul er systemet veldig brukbart, for der kan man bare hekte akkumulatoren over skulderen og ta den med opp på kjøkkenet for ladning.
For Europas 800.000 lastebiler er opplegget umulig å regne hjem. Hver bil ville trenge to til tre bytte-pakker. Batterier koster i dag 100 euro pr. kiloWatt-time.
100 Euro ganger 600 kWh ganger 2 (eller 3) ganger 800.000 blir litt for mange penger til at tanken kanskje bør tenkes helt ut.