Nye Ford Ranger
Alle foto: Ford
Nye Ford Ranger

Nye Ford Ranger

Nye Ford Ranger

Røff ny Ranger

Ford lover en bil som kan ta deg over dype vann og trekke tunge tilhengere, samtidig som den er både tøff og praktisk, når de snart Europa-lanserer sin nye Ranger.

Publisert

Pickupen, som blant annet har fått nytt design og nye motorer, skal vises på høstens Frankfurt-utstilling som åpner 17. september.

– Det er den tøffeste, smarteste og dristigste Ranger Wildtrak vi noensinne har bygget, skryter Johnny Løvli, som er ansvarlig for salg av nyttekjøretøy hos den norske Ford-importøren, i en pressemelding.

Nye motorer
Nye Ranger tilbyr ifølge produsenten forbedret drivstofføkonomi med blant annet Auto-Start-Stop-teknologi og elektrisk styring. Dette skal bidra til å senke drivstofforbruket med opptil 17 prosent sammenlignet med dagens modell.

Eksempelvis forbruker 160-hesteren 0,65 liter per mil med et CO2 -utslipp på 171 gram per kilometer, sammenlignet med 0,78 liter per mil og 206 gram CO2 per kilometer i utgående modell.

Dieselmotorprogrammet består av 130- og 160 HK-varianter av Fords nyeste 2.2-liters TDCi dieselmotor, toppet med en 5-sylindret 3.2-liter med 200 hestekrefter. Bilen kan levers med 6-trinns manuell giring eller automatgir

På dypt vann
Ford hevder nye Ranger, med en bakkeklaring på 23 centimeter, har klasseledende evne til å kjøre gjennom vanndybder på opptil 80 centimeter og i ekstremt terreng.

«Takket være 28 graders innkjøringsvinkel og 25 graders utkjøringsvinkel skaper nye Ranger en sterk følelse av trygghet når den gir seg i kast med bratte hindringer», skriver Ford.

På firehjulsdrevne modeller sørger en elektronisk kontrollert overføringskasse for at sjåføren kan skifte fra bakhjulsdrift til 4x4 mens bilen kjøres med en hastighet på opptil 120 kilometer i timen. For mer dreiemoment i lave hastigheter eller ved kjøring i utfordrende terreng kan sjåføren kople inn firehjulsdrift med lavserieutveksling.

En elektronisk styrt differensiallås skal bidra til forbedret veigrep under vanskelige kjøreforhold, mens en annen nyttig egenskap er at Ranger kan trekke tilhengere på opptil 3,5 tonn.

Nye systemer
Ranger er utstyrt med en rekke sjåførassistanseteknologier som inkluderer filskiftevarsling, filskifteassistent, adaptiv cruisekontroll med frontvarsling, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, elektronisk stabilitetskontroll med kontrollfunksjoner for velting og tilhengerskrens.

I tillegg lister Ford opp følgende systemer: Bakkestartassistanse, «Hill Descent Control» som skal sikre jevn hastighet når det kjøres nedover i ekstra bratte bakker, adaptiv lastkontroll som skal justere den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til kjøretøyets vekt og nødbremsassistanse.

Bilen vil lanseres i Norge i begynnelsen av 2016. Ford opplyser foreløpig ikke om norske priser.

Powered by Labrador CMS