-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Først ut i Finnmark
Masternes Gjenvinning AS har tatt i bruk en elektrisk Scania 25 L renovasjonsbil for å hente husholdningsavfall i Vadsø kommune i Finnmark.
Bilen skal være den aller første renovasjonsbilen som kjøres på strøm i Nord-Norge. Masternes Gjenvinning håndterer næringsavfall over store deler av Finnmark, og har i tillegg innhentingen av husholdningsavfallet i Vadsø.
Selskapet har en flåte på 25 lastebiler, og den nye Scania 25 L-en er den første av fire elektriske lastebiler som skal fases inn i nær fremtid.

Ikke krav – enda
Da Masternes skrev avtalen med Vadsø kommune, var det krav om Euro 6 motor, og ikke nullutslippsbil. Samtidig varslet kommunen at et slikt krav ville komme ved neste kontraktsrunde.
Rutene som sjåfør Jan-Tore Ananiassen og kollega Stian D. Larsen kjører, er stort sett rundt 10 mil om dagen.
Erfaringene etter noen ukers testing og innkjøring har vært at de har igjen rundt 40 prosent av batterikapasiteten når de er ferdige for dagen.
I tillegg har de muligheten til å lade når de er inne til lunsj. Derfor er ikke rekkevidde noen utfordring.
- Jeg har vært en diesel- og bensinmann i alle år, men nå kjører jeg på strøm både på jobb og privat, sier Jan-Tore. Og han vil ikke bytte tilbake.

Sparer 200.000 i året
Finnmark har historisk hatt de laveste strømprisene i Norge. Dermed blir det noen hundrelapper i måneden i strømkostnader for å lade bilen på eget anlegg over natta.
Besparelsen i forhold til å fortsatt kjøre dieselbil har de beregnet til ca. 200.000 kroner i året.
- Nå starter vi hver dag med “full tank” og behøver aldri innom bensinstasjonen for å fylle, sier Hans Henrik Kristiansen som er avdelingsleder for Masterens i Vadsø.
De har en lader som gir 43 kW i effekt på anlegget, og det holder for å fullade bilen over natten.
Med ny bil har også Masternes kunnet optimalisere rutene sine og kjøre færre turer rundt til de 2.400 abonnentene.
Den nye bilen med påbygg fra Faun har tre kamre som gjør at de kan ta med restavfall, matavfall og enten papir eller plast på samme turen.
Dette løses ved at papir og plast hentes på annenhver innsamling. Totalt vil den nye bilen redusere behovet for å kjøre fem til seks ruter i måneden.
- Vi er godt i gang med å elektrifisere vår virksomhet. Vi venter på en elektrisk krokbil fra Scania som skal kjøre med modulhenger og 60 tonn inn til vårt anlegg i Tana Bru, sier Rune Larsen, daglig leder i Masternes Gjenvinning.

Kuttet halvparten av dieselforbruket
Det første de gjorde for å elektrifisere, var å fase ut alle administrasjonsbiler på bensin og diesel over til strøm.
Det neste trinnet var å fjerne interne transporter i anlegget fra å bruke hjullastere til transportbånd.
Det siste store utslippskuttet de har gjort, var da gravemaskinen som sorterer avfall, ble erstattet med en elektrisk drevet maskin med kabeltilkobling.
Dermed ble halvparten av dieselforbruket på hovedanlegget fjernet.
LES OGSÅ:
-
– Innen fem år har vi flere elektriske enn dieseldrevne lastebiler
-
Utvider eSprinter-familien - og lokker med heftige besparelser
-
Lengre leasingperiode og full serviceavtale: – Man må sikre seg mest mulig
-
Volvos nye elektriske flaggskip
-
Ønsker seg eActros 600 med «norsk» totalvekt: – Vi jobber intenst opp mot fabrikken
-
Under skallet på eActros 600: Slik skiller den seg fra konkurrentene
-
Volvo Buss-sjefen: – Det har vært tøft, men er heldigvis i ferd med å bedre seg
-
Åpnet ny produksjonslinje i Egypt, dedikert Volvo busser for Europa
-
I tide til Busworld?
-
Elektrisk varebil etter ny oppskrift