NYE EIERE: Magirus, slik vi kjenner merket fra de seneste årene, i kombinasjon med Iveco.

Nytt kapittel i Magirus-historien

Den 13. mars overdro Iveco eierskapet av Magirus GmbH til et tysk investeringsselskap - Mutares. Det sies at virksomheten fortsatt skal konsentreres om brannvern.

Magirus har vi hatt med oss på registreringsstatistikken i hele etterkrigstiden, inntil den siste ble registrert i 1987.

Men den var der lenge før også. Den første brannbilen i Christiania var en elektrisk (!) Magirus, som gjorde – og gjør – god nytte for seg fremdeles skrev Norsk Motorblad i 1922. Den led imidlertid under en mangel: den lot seg nesten ikke styre på vinterføre!

Det året ble det for øvrig bevilget penger til fire nye biler – de ble Benz.

Møller var siste importør

Hofstads Automobilforretning var importør før krigen etter hvert ble importen overtatt av Harald A. Møller før det ble slutt.

Men selve merket stammer fra 1866. Et stykke inne i historien dukket Klöckner Humboldt Deutz opp – de fleste som fremdeles husker Magirus navnet vil kalle den Magirus-Deutz.

Selv har jeg et litt mer romantisk forhold til Magirus – det dreier seg om uoppfylte drømmer. Magirus produserte nesten alle de transportable stigene som ble brukt i Tyskland og USA under byggingen av de store luftskipene. Inntil 26 meter høye og med 80 graders vinkel hadde de et understell som hindret dem i å tippe.

Sorry. Concorde har jeg hatt gleden av å oppleve, men det å sveve i behagelig hastighet og i behagelig høyde ned over Sør Amerika kommer jeg aldri til å oppleve, derfor gjør alle antydninger om de store luftskipene meg lett myk.

Innlemmet i Iveco

Tilbake til virkeligheten:

I 1975 ble den en del av Iveco da tyske Magirus og franske Unic fusjonerte med Fiat-satellittene Fiat Veicoli Industriale, OM og Lancia Veicoli Speciali.

Vi hadde en periode da det ble solgt biler derfra som Iveco-Magirus, men det tok ikke lang tid før navnet utelukkende ble brukt for konsernets brann-utstyr og -biler.

Det skal altså skje i fortsettelsen også – men med en annen eier. At Magirus nå er sluppet fri fra en lastebilprodusent gjør at merket står mye friere når det gjelder å utarbeide nye, og passende modeller, heter det i salgsmeldingen.

Magirus sysselsetter 1.300 personer i Tyskland, Frankrike, Italia og Østerrike. I fjor representerte de 2 % av Iveco Gruppens omsetning og sørget for et tap på € 35 mill.

PS. Hvis du har noe med Frigoscandia å gjøre vil du kjenne igjen Mutares-navnet. De kjøpte Frigoscandia fra Posten Norge i 2021. For fjorten dager siden solgte de det videre til spedisjonskjempen Dachser.

Powered by Labrador CMS