-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt kapittel i Magirus-historien
Den 13. mars overdro Iveco eierskapet av Magirus GmbH til et tysk investeringsselskap - Mutares. Det sies at virksomheten fortsatt skal konsentreres om brannvern.
Magirus har vi hatt med oss på registreringsstatistikken i
hele etterkrigstiden, inntil den siste ble registrert i 1987.
Men den var der lenge før også. Den første brannbilen i Christiania var en elektrisk (!) Magirus, som gjorde – og gjør – god nytte for seg fremdeles skrev Norsk Motorblad i 1922. Den led imidlertid under en mangel: den lot seg nesten ikke styre på vinterføre!
Det året ble det for øvrig bevilget penger til fire nye biler – de ble Benz.
Møller var siste importør
Hofstads Automobilforretning var importør før krigen etter hvert ble importen overtatt av Harald A. Møller før det ble slutt.
Men selve merket stammer fra 1866. Et stykke inne i historien dukket Klöckner Humboldt Deutz opp – de fleste som fremdeles husker Magirus navnet vil kalle den Magirus-Deutz.
Selv har jeg et litt mer romantisk forhold til Magirus – det dreier seg om uoppfylte drømmer. Magirus produserte nesten alle de transportable stigene som ble brukt i Tyskland og USA under byggingen av de store luftskipene. Inntil 26 meter høye og med 80 graders vinkel hadde de et understell som hindret dem i å tippe.
Sorry. Concorde har jeg hatt gleden av å oppleve, men det å sveve i behagelig hastighet og i behagelig høyde ned over Sør Amerika kommer jeg aldri til å oppleve, derfor gjør alle antydninger om de store luftskipene meg lett myk.
Innlemmet i Iveco
Tilbake til virkeligheten:
I 1975 ble den en del av Iveco da tyske Magirus og franske Unic fusjonerte med Fiat-satellittene Fiat Veicoli Industriale, OM og Lancia Veicoli Speciali.
Vi hadde en periode da det ble solgt biler derfra som Iveco-Magirus, men det tok ikke lang tid før navnet utelukkende ble brukt for konsernets brann-utstyr og -biler.
Det skal altså skje i fortsettelsen også – men med en annen eier. At Magirus nå er sluppet fri fra en lastebilprodusent gjør at merket står mye friere når det gjelder å utarbeide nye, og passende modeller, heter det i salgsmeldingen.
Magirus sysselsetter 1.300 personer i Tyskland, Frankrike, Italia og Østerrike. I fjor representerte de 2 % av Iveco Gruppens omsetning og sørget for et tap på € 35 mill.
PS. Hvis du har noe med Frigoscandia å gjøre vil du kjenne igjen Mutares-navnet. De kjøpte Frigoscandia fra Posten Norge i 2021. For fjorten dager siden solgte de det videre til spedisjonskjempen Dachser.