MANGE ÅR I MAN: Lars B. Sand har bekledd flere roller i MAN Truck & Bus Norge gjennom nær 19 år, senest som salgsdirektør for det norske markedet.

Slutter som salgsdirektør i MAN

Lars B. Sand har i dag sagt opp stillingen sin som salgsdirektør for MAN Truck & Bus Norge AS. Det øverste salgsansvaret for lastebiler, busser og varebiler vil på kort sikt nå ledes fra Danmark.

YrkesBil får torsdag ettermiddag bekreftet opplysningene fra Claus Lindholm, markeds- og kommunikasjonssjef for MAN Truck & Bus i Skandinavia:

– Det er korrekt at Lars B. Sand har sagt opp stillingen sin i dag. De ansatte ble informert om dette i ettermiddag, sier Lindholm.

– Ingen enkel avgjørelse

Lars B. Sand overtok stillingen som salgsdirektør for MAN Truck & Bus Norge AS i oktober 2020. Stillingen har øverste ansvar for alt salg av nye og brukte varebiler, lastebiler og busser fra MAN i Norge.

MAN Truck & Bus Norge AS er den del av den skandinaviske MAN-organisasjonen, som ledes av direktør Malte Kauert.

YrkesBil har snakket med Lars B. Sand. Han ønsker ikke å utdype hvorfor han nå velger å slutte.

– Jeg har ikke noe behov for det, men jeg vil si at dette ikke har vært noen enkel avgjørelse for meg, sier han til YrkesBil.

Sand har lang erfaring fra tungtransportbransjen og fra MAN i Norge.

Han startet i 1996 med salg av hengere og påbygg. I 2004 startet han sin karriere i MAN, først som lastebilselger for MAN på Rudshøgda og fra 2015 som salgssjef for østlandsområdet.

– Jeg har vært i firmaet i snart 19 år og har trivdes godt, sier Sand.

Ledes fra Danmark

OVERTAR: MANs salgsdirektør i Danmark, Frank Nielsen, får midlertidig ansvaret for Norge også.

Claus Lindholm opplyser at på kort sikt vil MANs salgsdirektør i Danmark, Frank Nielsen, ha det øverste ansvaret for salget av nye og brukte kjøretøy for det norske markedet.

Dette vil skje i tett samarbeid med de norske salgssjefene Johnny Martinsen og Andreas Sandberg, for henholdsvis Truck og TopUsed - MANs avdeling for håndtering av brukte kjøretøy.

– Så skal vi bruke den nærmeste tiden på å finne ut hvordan vi skal gjøre ting på litt lengre sikt, sier Claus Lindholm.

Salgsområdene buss og varebil har også sine egne dedikerte salgssjefer på det norske markedet.

– Her har vi gode folk i rollene som salgssjefer som vil håndtere det daglige arbeidet på vanlig måte fremover. De vil også hente støtte fra hovedkontoret i München. Så vil Frank Nielsen, sammen med Malte Kauert, håndtere det som går på ledelse og administrasjon, sier Lindholm.

Slik gikk 2022 for MAN

Registrerte 200 lastebiler. Volumnedgang på 48 prosent.

Registrerte 81 varebiler. Volumnedgang på 1,2 prosent.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Hardt rammet produsent

MAN er en av lastebilprodusentene som har vært hardest rammet av koronapandemien og krigen i Ukraina, med flere fabrikknedstengninger og store kostnadskutt på global basis.

Senest i nyttårsintervjuet med YrkesBil uttalte Lars B. Sand at han i 2022 trodde situasjonen skulle bli bedre, men at vondt ble til verre. Samtidig var det lagt en plan for hvordan den svært krevende leveringssituasjonen nå skulle bli bedre i 2023.

Claus Lindholm sier sjefsbyttet vil gå udramatisk for seg:

– Folk bytter jobb, slik er det, uten at det ligger noen dramatikk bak. Lars B. Sand vil være tilgjengelig for bedriften i en kortere periode for overlapping, men som vanlig i slike topp-posisjoner er det ikke snakk om å sitte ut en oppsigelsestid på flere måneder, sier Lindholm.

Powered by Labrador CMS