-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Traton på riktig vei
Kanskje det hjalp å få Scania-folk i toppen? Christian Levin, hos Scania siden 1994, ble CEO i Traton for halvannet år siden – er nå styreformann – og kunne nylig legge frem et rekord-resultat for denne gruppen.
Traton, som har MAN, Navistar, VW Last og Buss i Sør-Amerika og – altså - Scania under sin paraply omsatte for € 40,3 mrd. i 2022, opp mer enn 30 prosent.
Resultatet økte fra € 0,4 mrd. i 2021 til 1,6 mrd.
Utleveringene brøt for første gang gjennom 300.000-muren og endte på 305.485 biler totalt.
Trengs noen tak
Men Levin la ikke skjul på at det fremdeles krevdes noen tak her og der.
Mens Scania hadde en margin på 10,5 prosent i Q4, og VW også opererte med to-sifret, måtte MAN nøye seg med 1,8 prosent. Hos MAN har det allerede skjedd noe. Steyr-fabrikken er solgt og deler av produksjonen er flyttet til Krakow.
MAN er også kommet langt med elektrifiseringen. En stor batterifabrikk bygges på fabrikkområdet i Nürnberg – i 2025 skal den produsere 100.000 batteripakker/år. Deres batterielektriske bil er klar i 2024 og skal få en rekkevidde på 800 km.
Velfylt ordrebok
Sammen med Mercedes og Volvo skal Traton i løpet av de neste fem år bygge 1.700 lastebil-ladere på de største transportårene i Europa.
I fjor solgte MAN og Scania 1.740 elbiler. I øyeblikket har de bestillinger på 2.366 slike.
Levin sa at årets ordrebok er velfylt.
«Årets produksjon er allerede mer eller mindre solgt» var ordene han brukte, og han regner med at både volum og omsetning vil øke med 5 – 15 prosent.