HOVEDKONTOR: Det ble muligens kake til lunsj ved hovedkontoret til Volvo Trucks i Gøteborg, da de leverte tidenes beste Q4-resultat i 2022. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Volvos 2022 tall er på plass

Underlig at det skal være så mye vanskeligere å telle opp noen tusen store lastebiler, enn millioner av knøttsmå personbiler.

Mens personbilstatistikken for 2022 for lengst er presentert (milevis under før-Pandemi-tallene fra 2019) var det ennå ikke noen samlet oversikt for Europas nyttekjøretøyer da vi skrev det siste punktum i YrkesBil nr. 1 – som er i trykken nå.

Men rett etter redaksjonens avslutning kom Volvo med tallene fra Q4 , som vi da kan føye til produksjons-totaloversikten. Og ACEA kom med desember-statistikken som vi referer i en egen sak.

Daimler Trucks var tidlig ute med sine første tall og når de inkluderer 24.000 busser (19.000 i 2021) har de levert 520.000 biler i sitt første år som selvstendig enhet. Det er en økning på 14,2 %. Nord Amerika økte med 15 %, Asia med 9 og resten av verden med 17,7 %.

Traton forteller at Scanias lastebilutleveringer (glem busser) sank fra 85.900 til 80.200 i fjor, og de har begrenset ordreinngangen slik at den nå er på 82.100. I 2021 var den på mer enn en årsproduksjon: 116.800.

Også hos MAN sank salget av rene lastebiler fra 66.800 til 58.100. Med seks ukers fabrikkstans hadde man vel egentlig ventet en enda større nedgang? Og hos Navistar, som har ligget i bøkene til Traton siden 1. juli, rapporterte de om et 2022 med 69.100 biler i hele fjor.

Volvo forteller om et fjerde kvartal som endte med at de hadde levert ut 62.834 biler – det er en ny rekord for et Q4! Summer det med resten av året og det betyr at Volvo endte på 232.558 biler i fjor. En fremgang fra 2021-volumet som endte på 202.458 biler.

145.195 av fjorårets biler var Volvoer, rett under 59.000 var Renault og 26.800 var Mack.

Og dermed er alle de store på plass.

Powered by Labrador CMS