-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Forbedret el-Nissan i Oslo
Kanskje ikke nytt at Nissan nå introduserer en ny og sterkt forbedret Leaf, og at de gjør det i Oslo, men dette dreier seg om e-NV200.

Den største nyheten ligger i industrien økede energi-tetthet.
Den nye versjonen har fått en 40 kWh batteripakke som ikke tar større plass enn den gamle, men som gir en rekkevidde som (teoretisk) er 60 prosent lenger enn den gamle.
I klartekst: Nissan sier at den nye byr på 280 km etter NEDC-oppskrift. Rekkevidden på dagens modell er oppgitt til 170.
Ikke raskere
Bilen beholder motoren på 80 kW, så det betyr at den i hvert fall ikke er blitt raskere. Men hvem er det som ikke har tid til å vente i 14 sekunder på å nå 100?
Litt mer kritisk er kanskje ladetiden. Ikke spesielt rask den heller: med 6,6 kW i veggen tar det 7 ½ time å toppe batteriet, selv om Nissan snakker om 40 minutter til 80 prosent kapasitet med en 50 kW kvikk-lader.
Allerede for halvannet år siden økte Nissan kapasiteten i sin gamle Leaf, riktignok bare til 30 kWh, men e-NV200 hadde jo allerede 24 kWh, så en liten oppgradering der hadde kanskje ikke hjulpet så mye.
Kanskje 40 kWh er nok, det er i hvert fall mer enn i den nye Kangooen, selv om begge snakker om omtrent den samme rekkevidden.
Visste forresten kundene at den nye skulle komme? Salget av både varebil- og personbilutgaven av denne har sunket i år.
Nissan sier at den skal være i salg innen utgangen av dette året.
LES OGSÅ: Nissan-forhandler forventer tre- eller firedobling av salget
Samarbeid med redningsorganisasjoner
Men den dukker opp i en aktuell norsk sammenheng allerede i dag.
For tredje gang arrangerer Nissan sin Future Event i Oslo i dag. Skuespillerinnen Margot Robbie (Pan Am (2011), The Wolf of Wall Street (2013) og Suicide Squad (2016) bl.a.) har åpenbart akseptert stillingen som «Nissan Electric Vehicle Ambassador» og har presentert tre nye bærekraft-piloter som Nissan skal sette ut i livet og lære av.
Dersom det viser seg at prosjektene har noe for seg vil de bli satt ut i livet på global basis, lover Nissan.
De tre er dels et mikro-grid system, et større el-ecosystem med lagring i lokale områder for å sikre seg mot strømstans, og så det prosjektet som inkluderer den nye e-NV200:
Sammen med redningsorganisasjoner skal man pakke disse bilene stapp fulle av batteripakker for å bruke dem som mobile back-up –enheter, adskillig mer miljøvennlige enn bråkete, eksos-spyende aggregater, der for eksempel naturkatastrofer har stanset strømtilførsel.
Her har Nissan laget en video der fr. Robbie forklarer litt mer om hva dette dreier seg om: