Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (t.v.) og NLF-direktør Knut Gravråk ser ulikt på de nye vektreglene for vogntog, kan man si. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

Myndighetene skryter av økte vekter for vogntog: – Mageplask, sier NLF-sjefen

– Vi har lyttet til transportbransjen, sier samferdselsministeren. – Dette er et mageplask og en forspilt mulighet, svarer NLF-sjefen.

Publisert

Samferdselsdepartementets beslutning om økte vekter og dimensjoner for lastebiler fremstår mer som symbolpolitikk enn et reelt klimatiltak, ifølge Norges Lastebileier-Forbund (NLF). De mener tiltakene er så snevert utformet at svært små deler av dagens bil- og utstyrspark i praksis får økt lastekapasitet. 

– Dette er et mageplask. Myndighetene er åpenbart ikke villige til å ta kraftfulle klimagrep i transportsektoren. I en tid der regjeringen burde lete med lys og lykter etter lettvinte klimakutt er dette en forspilt mulighet, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk på egen nettside, lastebil.no

I dag kan lastebiler med slepvogn med seks eller sju aksler kjøre med en totalvekt på 50 tonn. 

Fra og med 1. februar 2026, økes totalvekten til 56, 55 og 54 tonn avhengig av antall aksler i vogntoget og om det er en elektrisk lastebil, eller om den går på biogass eller fossilt drivstoff, opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding tirsdag.

– Vi har lyttet til transportbransjen. De høringsinnspillene som er kommet inn fra bransjen har vært positive, og derfor har vi bestemt at totalvekten skal økes for de vogntogtypene som ble foreslått, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Forslaget har vært på høring hos Statens vegvesen

Øker på utvalgte veier

Nå økes den tillatte totalvekten for lastebil med slepvogn med seks eller sju aksler på veistrekninger som tåler vektøkningene. 

Dette omfatter nesten hele riksveinettet, 60 % av fylkesveinettet og rundt 20 % av det kommunale veinettet.

– For trafikksikkerheten på veiene våre og av hensyn til miljøet, er det viktig at vi både får brukt veinettet til det fulle og at vi får utnyttet kapasiteten til vogntogene. I tillegg er det viktig for næringslivets og transportbransjens økonomi, sier Nygård.

Regjeringen sier den ønsker å bidra til at det blir flere tunge nullutslippskjøretøy og kjøretøy som kjører på biogass. Det er derfor også bestemt å gi høyere vektøkning for nullutslipp/biogass enn for fossildrevne vogntog for å ta hensyn til den ekstra vekten drivlinjen i nullutslipps- og biogassvogntog fører til.

Endringene i økt totalvekt for seks- og sju-akslede vogntog bestående av lastebil med slepvogn er følgende:

Toalt antall aksler vogntog Aksler lastebil og slepvogn Drivlinje Tillatt totalvekt i dag Ny tillatt totalvekt
6 aksler3+3Fossil5054
Biogass5055
Nullutslipp5056
7 aksler4+3Fossil5055
Biogass5056
Nullutslipp5056
3+4Fossil5055
Biogass5056
Nullutslipp5056

NLF: - Symbolpolitikk og minimal miljøgevinst 

NLF har i årevis arbeidet for økt tillatt totalvekt på den eksisterende bilparken, slik at det kan fraktes mer gods på færre biler. 

Begrunnelsen er at det ville bidratt til både lavere klimautslipp og bedre trafikksikkerhet. 

La meg være veldig tydelig: Vi er milevis unna målstreken

Knut Gravråk, NLF

Organisasjonen er derfor skuffet over at resultatet kun gir vektøkning for langbil med slepehenger. Kombinasjoner som trekkvogn med semitrailer, bil og kjerre og andre vanlige vogntog holdes utenfor. 

For de aktuelle kombinasjonene innebærer forslaget: 

7-akslede nullutslipps-/biogassvogntog: 50 → 56 tonn.

7-akslede fossile vogntog: 50 → 55 tonn 

6-akslede nullutslippsvogntog: 50 → 56 tonn 

6-akslede biogassvogntog: 50 → 55 tonn 

6-akslede fossile vogntog: 50 → 54 tonn 

– Vi tar med oss de små seierne som ligger i dette. Men la meg være veldig tydelig: Vi er milevis unna målstreken. Det er vår krystallklare beskjed til myndighetene, sier Gravråk.

- Velment gulrot  

NLF sier de forstår det politiske ønsket om å gi nullutslippskjøretøy med tyngre drivlinjer ekstra vektmargin for at disse kjøretøyene skal kunne konkurrere på like vilkår.

Samtidig advarer NLF mot utilsiktede konsekvenser. 

– Realiteten er at tungtransport med dieselmotor vil dominere i mange år fremover, selv etter 2030. Da er det avgjørende å utnytte kjøretøyparken best mulig for å redusere utslipp her og nå, sier Gravråk. 

– Å holde igjen på vektene for eksisterende kjøretøypark betyr å gå glipp av betydelige klimagevinster i påvente av at nullutslippsteknologien tar over. Vi mener derfor at løsningen må balansere hensynet til fremtidens teknologi med behovet for umiddelbare utslippskutt, sier Gravråk. 

Departementet ber om nye utredninger 

Samferdselsdepartementet skjønner antageligvis at transportnæringen neppe vil juble over beslutningen.

De varsler nemlig samtidig at Statens vegvesen i 2026 vil få oppdrag om å utrede økt totalvekt for 3-, 4, og 5-akslede lastebiler og andre vogntogkombinasjoner der dette er hensiktsmessig.

Dette er ikke nok til å blidgjøre NLFs administrerende direktør. 

– Å sende våre viktigste forslag tilbake til nye runder med utredning fremstår ikke som ansvarlig styring, men som beslutningsvegring, sier Gravråk. 

Powered by Labrador CMS