-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Åpner ny tungbilladestasjon på knutepunktet mellom øst og vest
Hurtigladestasjonen på døgnhvileplassen på Gol har fem dedikerte ladepunkter for elektriske lastebiler og busser.
Bakgrunnen for etableringen er et tydelig uttrykt ladebehov fra transportører som kjører på øst–vest-korridoren, kombinert med Statens vegvesens arbeid med å utvikle et mer bærekraftig veinett for tungtransporten.
Gol døgnhvileplass er fra før et etablert stoppested for sjåfører, med tilrettelagte parkeringsplasser og hvilefasiliteter – nå supplert med dedikert infrastruktur for elektriske vogntog.
Fem ladepunkter på 400 kW hver er installert.
Det er selskapet Fastcharge AS som har etablert ladestasjonen, i samarbeid med Statens vegvesen.
– Denne stasjonen er et godt eksempel på at samarbeid lønner seg, sier Paal Berg, CEO i Fastcharge.
Behovet for lading av tunge kjøretøy på strekningen mellom øst og vest har vært kjent lenge, og både transportører og offentlige aktører har pekt på Gol som et naturlig knutepunkt.
– Når vi planlegger og bygger i fellesskap, kan vi sørge for at ny infrastruktur faktisk treffer de transportrutene som finnes i dag. Erfaringene fra Gol viser at slike samarbeidsmodeller kan brukes andre steder i landet når tungtransporten skal elektrifiseres, sier Berg.
Gol er også et viktig punkt i Statens vegvesens arbeid med å legge til rette for grønnere godstransport på de store transportkorridorene.
– Gol er et viktig knutepunkt der riksvei 7 og riksvei 52 møtes, med flere tusen kjøretøy i døgnet og en betydelig andel tungtrafikk. Ladestasjonen på Gol gjør at vi nå for alvor åpner opp for elektrisk tungtransport på rv 7 og korridoren Oslo–Bergen, sier Tomas Moen, seksjonssjef i Statens Vegvesen.
Et godt utbygget ladenettverk for tunge nyttekjøretøy er en viktig forutsetning for å lykkes med omstillingen til en klimavennlig og bærekraftig transportsektor, mener Norgesgruppens grossistselskap Asko, som også var til stede på åpningen onsdag.
– Det nye ladeanlegget på Gol muliggjør at enda flere av våre transportruter kan utføres med elektriske lastebiler, sier Marius Råstad, logistikksjef transport i Asko Norge.
Åpningen på Gol samlet representanter fra myndigheter, energisektoren og transportbransjen.
Gol-ordfører Heidi Granli (Ap), Tomas Moen (Statens vegvesen), Victoria Lervik (Hafslund) og Roy Wetterstad (NLF) holdt innlegg, før deltakerne fortsatte til Kjersti’s Mat & Vinhus for lunsj.
I tillegg stilte flere transportører – blant annet Asko, Tonerud Transport og Sundbrei Transport – med elektriske lastebiler som ga de fremmøtte anledning til å se tungbillading i praksis og dele erfaringer.
LES OGSÅ:
-
Dagens nettleiemodell bør endres for å få fart på utbyggingen av ladetilbud for tunge nyttekjøretøy
-
Skal bygge landsdekkende biogass-nettverk
-
Forventer opptrapping av virkemidler: – Umulig for mange å absorbere de store investeringene nullutslippsteknologien krever
-
Inngår samarbeid: – Vil gjøre ladeinfrastruktur til konkurransefortrinn
-
Hevder de er først i Europa: Tilbyr booking av ladeplass for tungbiler
-
– Vi stiller krav om ladestasjoner for tunge kjøretøy
-
Litra tar i bruk elektriske Scania
-
Først i Norge: Her kan ladehastigheten dobles
-
Enova med «nye» støtteprogram: – Utviklet i tett dialog med bransjen
-
Satser stort på ladeløsninger: – Vi vil være mer en partner, enn bare en leverandør