Per Einar Warloff Sand (t.h.), daglig leder i GS Bulktransport AS, er fornøyd med den nye motorvegen på E16 opp mot Sollihøgda. Delprosjektleder Øyvind Storløkken i Statens vegvesen sier milliardvegen er bygd på budsjett, til tross for at entreprenøren måtte bruke 20 prosent mer sikring enn planlagt.

Nå skal det bli slutt på kø-problemene her: - Jeg har fått noen grå hår bak rattet

I flere ti år har trafikken ofte stått i stampe mellom midtrekkverk i betong opp mot Sollihøgda på E16. Nå er det lys i Sollihøgdtunnelen. Den nye motorvegen åpner neste tirsdag.

Publisert

Flere alvorlige trafikkulykker før årtusenskiftet førte til at Vegvesenet satte opp midtrekkverk på de mest ulykkesutsatte strekningene på E16 tidlig på 2000-tallet. 

Det fjernet dødsulykkene, men har skapt et økende framkommelighetsproblem for lastebileier Per Einar Warloff Sand og resten av trafikken på den trafikkerte vegstrekningen.

Bom stopp på vinterføre

Det kan særlig være problemer på dager med snøfall opp mot Sollihøgda. Vinterføret kan komme brått på for tunge kjøretøy uten kjettinger på glatt føre. 

Da blir det ofte full stopp når store lastebiler som spinner i bakkene. Resultatet er fort kilometer lange køer som ikke kommer noen veg.

- Jeg har fått noen grå hår bak rattet på E16 over Sollihøgda, sier Sand.

Han er daglig leder i GS Bulktransport AS med 25 tankbiler og 40 ansatte. 

Med hovedkontor på Lierskogen, går bilene i trafikk på hele Østlandet og med 15-20 turer over Sollihøgda hver dag. Han er også styreleder i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Buskerud.

Lave skuldre

Onsdag fikk han prøvekjøre den 8,4 kilometer lange nye motorvegen. 

Der dagens E16 snirkler seg opp bakkene mot Sollihøgda med flere bratte kneiker og reduserte fartsgrenser, går den nye vegen strake vegen med jevn stigning mot toppen. Halvparten av vegen går i tunnel. Ny fartsgrense blir 100 kilometer i timen.

- Nå blir det lave skuldre for alle vi som kjører lastebil opp mot Sollihøgda. Det blir flott å ligge ute til høyre, mens resten av trafikken kan komme forbi i venstre felt, sier Sand.

Leder i Norges Lastebileier-Forbund i Buskerud, Per Einar Warloff Sand, prøvekjørte den nye motorvegen onsdag. - Jeg kommer ikke til å savne køene på E16 opp mot Sollihøgda et sekund, sier Sand.

Mer tunnelsikring

På fire år har Statens vegvesen bygd to tunneler (3,4 kilometer og 800 meter) fem bruer (den lengste på 220 meter) og to motorveikryss. Dagens E16 skal bygges om til lokalveg med gang og sykkelveg.

Ambisjonen var lenge å åpne vegen for trafikk sommeren 2025. En porøs og lite samarbeidsvillig lavabergart, med stor vanninntrenging, førte til at entreprenøren Skanska måtte gjennomføre 20 prosent mer sikringsarbeid enn planlagt. Da ble åpningen skjøvet til desember.

- Skanska har gjort en god jobb med å bygge Sollihøgdtunnelen ferdig så raskt. Selv med et godt forarbeid, så er det slik at ingen har vært inne i tunnelen før vi har sprengt den ut, sier delprosjektleder Øyvind Storløkken i Statens vegvesen.

Først da fikk Skanska og Vegvesenet oversikt over alt som måtte gjøres for å sikre den 100 prosent. Da måtte entreprenøren ha noen måneder lenger for å gjøre tunnelen endelig ferdig.

- Tunnelen er breddfull av moderne elektronikk. Det er installert 173 kameraer, 88 nødstasjoner, 401 kjørefeltsignaler og 40 bommer for å nevne noe av alt utstyret Vegvesenet bruker for å styre trafikken trygt fram. Det er lagt 270 kilometer med kabler i de to tunnelene. I sum blir dette en av de mest moderne tunneler i Europa, sier Storløkken.

Holder budsjettet

Til tross for krevende arbeid i tunnelen, har Vegvesenet holdt styringsramma på fire milliarder kroner.

- Vi har bygd en god motorveg som får trafikken tryggere og raskere opp mot toppen av Sollihøgda, og ned igjen, på budsjett, sier Storløkken.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik liker godt at Statens vegvesen, E16 Bjørum Skaret har bygd ny veg på budsjett.

Han er også godt fornøyd med at prosjektet har klart å bruke all tunnelmassen i vegprosjektet, og at prosjektet har gått uten alvorlige personskader.

- Viktig veg

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen deltar under åpningen av E16 neste tirsdag. 

Han sier den nye vegen er etterlengtet.

- E16 over Sollihøgda er den viktigste vegen mellom Oslo og Ringerike. Mye av trafikken fra flere av dalførene på Østlandet inn mot Oslo og øst-vest går her. Da er det er det viktig at vi får bedre framkommelighet og øker trafikksikkerheten på strekningen, sier Davik.

Håper på ny veg videre

Bak rattet på lastebilen er Sand godt fornøyd med den nye vegen. Nå håper han det ikke går for mange år før vegen også blir bygd ny videre ned fra Sollihøgda mot Sundvolden, og videre mot Hønefoss. 

E16 Bjørum-Skaret er det siste av tre vegprosjekt på til sammen 35 kilometer som Vegvesenet har bygd fra Sandvika og opp til Skaret. Det er Nye Veier AS som har ansvaret for planlegging av E16 videre mot Hønefoss.

Powered by Labrador CMS