Det måtte bli dyrt:

Et gebyr på solide 80.600 kroner ble konsekvensen av overlasten på dette vogntoget.

16,8 tonn overlast på fire blanke drivhjul – og med kollegaens skive

Kontrollørene fra Statens vegvesen gjorde store øyne da de stoppet en tømmertransport på vei mot Trysil på Rv 25 nylig: Mobilvektene viste 16,8 tonn overlast, fire drivhjulsdekk var blankslitte – og sjåføren hadde «lånt» en annens sjåførkort for å kunne kjøre videre.

Publisert

– Dette var av det mer ekstreme, sier senior rådgiver Jan Erik Nybroen til Yrkesbil.

– Er dette overlastrekord, Nybroen?

– Det er i hvert fall det groveste jeg har sett det siste tiåret, fastslår han.

Sammen med en kollega var han ute på mobilkontroll en sen kveld nylig da de kom over ekvipasjen.

– Vi går turnus, og kan være ute på alle mulige tider. Nå ville vi se hvordan det sto til inn i helga, og dro ut med umerket bil siden vegvesenets gule biler er veldig lett gjenkjennelige.

– Det var nærmere midnatt vi så at det kom en tungtransport, og sjåføren visste tydeligvis hvordan det sto til. «Jeg er for tung,» var det første han sa.

Nærmere 90.000 i gebyrer

– De mobile vektene våre er litt «snillere» enn de stasjonære, men viste altså en overlast på 16,8 tonn. Det ble et gebyr på solide 80.600 kroner. Hadde vi reist inn til kontrollstasjonen kunne det fort blitt 600 – 800 kg mer, og enda dyrere, forteller han.

– Og det var mer enn bare overlast her?

Grov overlast – og drivhjulsdekk som så slik ut.

– Ja, fire blankslitte drivhjulsdekk ga et tilleggsgebyr på 8.000 kroner. I tillegg var corden synlig på ett av dekkene på hengeren.

Ved slike kontroller er det obligatorisk med sjekk av førerkort og skiven i fartsskriveren. Så viste det seg at der satt skiven til en kollega - fordi hans egen var full og krevde hviletid.

Opp til politijuristen

– Hva ble følgene av dette?

– Han måtte laste av alt på både bil og henger for å kunne kjøre vogntoget til verksted for å skifte dekk. Men det feilaktige sjåførkortet ble selvsagt inndratt, og han ble pålagt hvile, så dette ble ikke helt liketil!

– I tillegg til gebyrene, ble han anmeldt for juks med kjøre- og hviletid, der vi har lagt frem vårt syn på saksforholdet. Så blir det opp til politijuristen å vurdere størrelsen på en eventuell bot, sier Jan Erik Nybroen, som har liten sans for slike bevisste overtredelser av regelverket.

– Vårt inntrykk er at de fleste prøver å holde seg innenfor det som gjelder og går. Så finnes det dessverre noen cowboyer som ikke er like nøye på det. En ting er manglende respekt for lov og rett, noe annet er at disse også er veldig konkurransevridende. Det er penger å hente hvis du kan frakte det samme på to lass som andre må bruke tre turer til, slutter han.

Bremsefeil på Svinesund

På Svinesund avdekket Øyvind Grotterød og hans kolleger nylig flere bremsefeil.

Sprekk i rammen på henger.

Et tsjekkisk vogntog hadde sprekk i bremseskiver på 1. aksel venstre og 3. aksel høyre. Bremseklossene var dessuten utslitt på 3. aksel høyre – her var det stål mot stål.

Et annet vogntog hadde manglende brems på et hjul på hengeren, og så svake bremser ellers at det ble bruksforbud.

Når bremseskiven ser slik ut, er det på tide med et skifte.

Et tredje vogntog fikk avdekket total mangel på brems på venstre side av hengeren. Bremseklosser manglet, og flere hjul gikk stål mot stål.

Hengeren ble avskiltet på stedet: «ikke det verste vi har sett her på Svinesund, men det er ikke langt unna heller...»

... og mer overlast

Ved Sarpsborg stoppet en mobilkontroll en polsk varebil med 900 kg overlast. Dekkene var så dårlige at de måtte skiftes. Her ble det anmeldelse for overlast og bruksforbud for bilen.

En polsk varebil med 700 kg overlast ble anmeldt, men stakk fra kontrollstedet før politiet ankom.

I Ørje skjedde det samme med et estisk vogntog med overlast – stakk av før omlasting og betaling av gebyr. Politiet ble kontaktet.

Storsekkene stakk ut

Her hadde storsekkene forskjøvet seg så kraftig at hengeren ble for bred.

Et vogntog med storsekker i to høyder ble stoppet for kontroll på Svinesund.

Sikringen var så mangelfull at storsekkene hadde forskjøvet seg slik at hengeren ble for bred.

Sjåførens reaksjon var en lett skuldertrekning og «ikke hans problem»; «I am only the driver».

Han ble stående til alt var ordnet, og fikk dessuten mangellapp på hengeren for rustskader og sprekker i ramma.

Powered by Labrador CMS