-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Varebilsalget er på G
Ved inngangen til juni er varebilbransjen i ferd med å hente inn det «tapte» fra i vinter. Fortsatt er summen 10 prosent bak 2013-tallene, men

VAREBIL: … mai 2014 alene ligger 10 prosent over mai 2013.
Og bransjefolk er rimelig sikre på at det ved slutten av året er samme totalnivå på 2014 som 2013 – altså 30.000 biler pluss minus lommerusk.
Imidlertid er sammensetningen av biltyper og til dels merker fortsatt i kraftig endring.
Hovedtrekkene er klare: Alle kassebiler fra de små, mellomstore til de store selger som normalt. Det samme gjelder pickuper.
Derimot er det er nærmeste massakre i kategoriene MPVer og SUVer. I øyeblikket er det registrert nøyaktig 1000 færre slike biler enn i fjor på samme tid.
Av merkene ligger VW fortsatt supertrygt på kongetoppen, med 35,5 % markedsandel.
Det er imidlertid Caddy som drar det meste av lasset, målt mot i fjor, for samtlige andre VW-modeller sliter litt i motvind. Touran aller mest med halvering av salget.
I øyeblikket er det likevel Ford som har klart sprekeste utvikling.
Med 2. plass og 12, 1 % markedsandel har de for alvor distansert forfølgerne og tatt solid grep om sølvplassen i varebilsektoren.
Og det er splitter nye produkter som gjør susen. Lille Transit Connect og mellomstore Transit Custom faller helt tydelig i smak hos varebilkundene.
På tredje og fjerde plass ligger BOS-merkene Mercedes og Peugeot og sliter i lett motvind, med hhv. 9,2 og 8,7 % markedsandel.
For Mercedes del er det Vito og ikke minst Sprinter som trekker lasset, mens lille Citan ikke matcher introduksjonsåret 2013.
Peugeot har på sin side ikke fått ut de store volumene av elektrisk Partner ennå. Takten på 123 biler per utgangen av mai betyr i beste fall ketchupeffekt i andre halvdel 2014 - dersom anslaget på 1000 elektriske Partnere skal slå til.
Men El-Partner er likevel den klart mest solgte elektriske varebilen, med en markedsandel på 70 prosent.
Og Toyota har virkelig fått opp farten igjen. På femte plass med 8,1 % markedsandel puster de BOS-merkene i nakken. Det er pickupen Hilux som drar lasset, og dessuten firlingen Proace, som nå er klart større enn sine tre mer kjente søstre Expert, Jumpy og Scudo.
Tallene vi refererer til gjelder ved inngangen til juni 2014 målt mot respektive 2013, og er levert av Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Komplett tabelloppsett med modeller og segmenter finner du i juniutgaven av YrkesBil.