TAR GREP: Volvo Buses foretar endringer i produksjonen av karosserier til sine busser.

Volvo Buses reduserer

Offisielt heter det at Volvo Buses endrer sin forretningsmodell i Europa og skal benytte seg av samme oppskrift som de har på flere andre markeder.

I klartekst betyr det at de i løpet av Q1 neste år skal stenge ned sin karosserifabrikk i Wroclaw, Polen og konsentrere seg om å levere chassiser og samarbeide med flere eksterne karosserifabrikker.

Volvo bygger busschassisene i Sverige og Brasil, og Anna Westerberg, president for Volvo Buses, sier at deres Europa-virksomhet har gått med tap i mange år.

De har skrevet en intensjonsavtale med Vargas Holding om å overføre anleggene i Wroclaw til dem.

Mer enn bare ord

Vargas er et svensk investeringsselskap som har et greit, enkelt og veldig konkret mål: de vil redusere verdens klimagassutslipp med 1 prosent.

Det er åpenbart mer enn bare ord: til nå har de vært meget engasjert i opprettelsen av Polarium, Northvolt and H2 Green Steel.

Hva de skal bruke Polen-anlegget til er det ikke sagt noe om, men Volvo skriver at til omleggingen har de allerede avsatt 1,3 milliarder svenske kroner som vil bli bokført i Q1 2023.

Ca. 1.500 av de til sammen 3.600 Volvo-ansatte i Polen blir berørt av denne nedstengningen. Men Vargas har allerede sagt at mange vil bli engasjert av dem og at de begynner ansettelsene allerede Q3/4 i år.

Volvo AB forsikrer at Wroclaw fremdeles vil bli en hub i Volvo-systemet med en rekke back office tjenester som utføres der. Blant annet finner man Volvo Group Digital & IT, Volvo Group Financial Control & Accounting, Volvo Group People Services, Volvo Construction Equipment, Group Management trucks og Eiendomstjenester der.

Økning i 2022

Miroslav Kraner, President for Volvo Polska, sier at fremdeles vil 2.100 kolleger jobbe for Volvo Group i Polen. Også med fortsatt å sørge for support for busser som har vært levert derfra.

I fjor leverte Volvo totalt 5.815 busser mot 4.522 året før. Leveransene er ikke delt opp geografisk, men av den totale 2022-omsetningen på 18,6 milliarder SEK (opp fra 13,7 mrd.) tegner Europa seg for 6,0 milliarder (opp fra 5,9 året før).

I Norge var Volvo på busstoppen i fjor med 100 biler. Også i 2021 var de nummer en, med 257.

Powered by Labrador CMS