-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Girer raskere
Inntil 30 prosent raskere girskift for en allerede rask girkasse, må sies å være betydelig.
Det er Volvo Trucks som melder at deres «intelligente» og automatiske girkasse, I-Shift, nå er raskere enn noen gang.
Den kjappe responsen hevdes å gi en forbedret og sømløs kjøreopplevelse både for dieseldrevne og elektriske tunge lastebiler.
I-Shift-girkassen samhandler nå med motoren på en ny måte. Oppdateringen inkluderer en raskere aktivering av clutchen, noe som resulterer i kortere avbrudd i trekkraften. Hvorvidt girskiftene også er mykere, slik produsenten hevder, har vi kun deres egne ord på foreløpig.
– Raskere girskift gjør det mulig å optimalisere valg av gir mer effektivt. Og jo flere girskift veien og terrenget krever, jo mer vil sjåføren sette pris på forbedringene. Når man ved å bruke I-Shift kan oppnå inntil 30 prosent raskere girskift, vil sjåførene helt klart merke en positiv forskjell, sier Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission manager hos Volvo Trucks.
Han forklarer at de raske girskiftene oppnås gjennom flere nøkkelforbedringer. For det første gir oppdaterte sensorer nå data med høyere nøyaktighet til kontrollenheten, som har fått ny programvare og en raskere mikroprosessor for å oppnå mye raskere kalkuleringstider.
For det andre gjør en ekstra skive i girkassebremsen at den reagerer raskere før et girskift, slik at det kan gjennomføres tidligere. Til slutt har man redusert luftvolumet i forskjellige aktiveringssystemer, for eksempel skiftegaflene, clutchen og girkassebremsen, for å oppnå et enda raskere girskift.
I dag bygges alle tunge Volvo lastebiler med I-Shift som standard.