-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Girer raskere
Inntil 30 prosent raskere girskift for en allerede rask girkasse, må sies å være betydelig.
Det er Volvo Trucks som melder at deres «intelligente» og automatiske girkasse, I-Shift, nå er raskere enn noen gang.
Den kjappe responsen hevdes å gi en forbedret og sømløs kjøreopplevelse både for dieseldrevne og elektriske tunge lastebiler.
I-Shift-girkassen samhandler nå med motoren på en ny måte. Oppdateringen inkluderer en raskere aktivering av clutchen, noe som resulterer i kortere avbrudd i trekkraften. Hvorvidt girskiftene også er mykere, slik produsenten hevder, har vi kun deres egne ord på foreløpig.
– Raskere girskift gjør det mulig å optimalisere valg av gir mer effektivt. Og jo flere girskift veien og terrenget krever, jo mer vil sjåføren sette pris på forbedringene. Når man ved å bruke I-Shift kan oppnå inntil 30 prosent raskere girskift, vil sjåførene helt klart merke en positiv forskjell, sier Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission manager hos Volvo Trucks.
Han forklarer at de raske girskiftene oppnås gjennom flere nøkkelforbedringer. For det første gir oppdaterte sensorer nå data med høyere nøyaktighet til kontrollenheten, som har fått ny programvare og en raskere mikroprosessor for å oppnå mye raskere kalkuleringstider.
For det andre gjør en ekstra skive i girkassebremsen at den reagerer raskere før et girskift, slik at det kan gjennomføres tidligere. Til slutt har man redusert luftvolumet i forskjellige aktiveringssystemer, for eksempel skiftegaflene, clutchen og girkassebremsen, for å oppnå et enda raskere girskift.
I dag bygges alle tunge Volvo lastebiler med I-Shift som standard.