-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Girer raskere
Inntil 30 prosent raskere girskift for en allerede rask girkasse, må sies å være betydelig.
Det er Volvo Trucks som melder at deres «intelligente» og automatiske girkasse, I-Shift, nå er raskere enn noen gang.
Den kjappe responsen hevdes å gi en forbedret og sømløs kjøreopplevelse både for dieseldrevne og elektriske tunge lastebiler.
I-Shift-girkassen samhandler nå med motoren på en ny måte. Oppdateringen inkluderer en raskere aktivering av clutchen, noe som resulterer i kortere avbrudd i trekkraften. Hvorvidt girskiftene også er mykere, slik produsenten hevder, har vi kun deres egne ord på foreløpig.
– Raskere girskift gjør det mulig å optimalisere valg av gir mer effektivt. Og jo flere girskift veien og terrenget krever, jo mer vil sjåføren sette pris på forbedringene. Når man ved å bruke I-Shift kan oppnå inntil 30 prosent raskere girskift, vil sjåførene helt klart merke en positiv forskjell, sier Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission manager hos Volvo Trucks.
Han forklarer at de raske girskiftene oppnås gjennom flere nøkkelforbedringer. For det første gir oppdaterte sensorer nå data med høyere nøyaktighet til kontrollenheten, som har fått ny programvare og en raskere mikroprosessor for å oppnå mye raskere kalkuleringstider.
For det andre gjør en ekstra skive i girkassebremsen at den reagerer raskere før et girskift, slik at det kan gjennomføres tidligere. Til slutt har man redusert luftvolumet i forskjellige aktiveringssystemer, for eksempel skiftegaflene, clutchen og girkassebremsen, for å oppnå et enda raskere girskift.
I dag bygges alle tunge Volvo lastebiler med I-Shift som standard.