-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Volvo med krabbegir
De nye tilleggsgirene på Volvos I-Shift skal gjøre det enklere å starte lastebiler med tung last i krevende situasjoner.
I den nye versjonen av I-Shift er det mulig å legge til opptil to nye krabbegir.
Dette betyr blant annet at lastebilen kan starte fra 0 km/t og transportere en vogntogvekt (GCW) på opptil 325 tonn, opplyser selskapet i en pressemelding.
– I-Shift med krabbegir gjør det mulig for tunge lastebiler med automatiserte gir å regulere hastigheten ved krabbing i lav fart og rygging. Føreren kan kjøre tung last uten å være bekymret for å havne i situasjoner som kan medføre kostbare stopp, forklarer Peter Hardin, som er produktsjef for FM og FMX.
Med de nye krabbegirene kan lastebilen ifølge produsenten kjøre så sakte som 0,5–2 km/t, avhengig av utvekslingsforhold. Dette kan være nyttig under presisjonsmanøvre som for eksempel ved konstruksjons- eller vedlikeholdsoppgaver.
«Der man tidligere måtte velge mellom startevne eller økonomisk utveksling, har vi nå begge løsningene i en og samme komponent», skryter Volvo.
Fakta om I-Shift med krabbegir:
• I-Shift med krabbegir er en videreutvikling av Volvo Trucks' I-Shift-automatiserte girkasse.
• Den nye versjonen er spesielt utviklet for å sikre gode startegenskaper og kjøring i svært lave hastigheter.
• Giret er tilgjengelig enten som en direktedrevet eller overdrive-girkasse med én eller to krabbeutvekslinger. Det er også mulig å spesifisere to krabbeutvekslinger for revers.
• For å takle de tunge lastene er en rekke komponenter laget av ekstra slitesterke materialer. Girkassen er 12 cm lenger enn en vanlig I-Shift-enhet.
• Krabbegir er tilgjengelig for 13- og 16-liters Volvo Trucks-motorer i seriene Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.
Utvekslinger for I-Shift med krabbegir:
• I en girkasse med ett krabbegir er utvekslingen 19:1 i en direktedrevet girkasse, og 17:1 i en overdrive-girkasse (utvekslingen for det laveste giret i en vanlig direktedrevet I-Shift-girkasse er 15:1). I en direktedrevet eller overdrive-girkasse med to krabbegir, er den laveste utvekslingen 32:1.
• Utvekslingen for det laveste reversgiret er 37:1 i en direktedrevet girkasse.