Bilbransjen i harnisk over kutt i Enova-støtte til elvarebiler

Fra 19. mai kutter Enova støttesatsene for kjøp av elektrisk varebil fra 40 til 30 prosent. – Ikke mulig å se noen logikk i dette, tordner Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Publisert
Erik Andresen (nederst) i BIL og Stig Morten Nilsen i NBF reagerer kraftig på kutt i elvarebilstøtten. Bildet av e-Crafter ble tatt da Enovastøtten ble innført, og bilen kvalifiserte da til 50.000 kroner i støtte.
Erik Andresen (nederst) i BIL og Stig Morten Nilsen i NBF reagerer kraftig på kutt i elvarebilstøtten. Bildet av e-Crafter ble tatt da Enovastøtten ble innført, og bilen kvalifiserte da til 50.000 kroner i støtte.

Bilbransjetoppene Erik Andresen i BIL og Stig Morten Nilsen i NBF krever nå svar fra statsråden.

– Vi er svært langt unna 2025-målet for de lette varebilene, og med denne endringen vil målet bli enda vanskeligere å nå, sier de to, med klar adresse til klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

– Bilbransjen har forpliktet seg og jobber systematisk for at vi skal nå 2025-målene. Da kan vi ikke sitte stille og se på at et av de viktigste virkemidlene for å elektrifisere varebiltransporten blir skaltet og valtet med av statlige byråkrater. Her må statsråden på banen og gi svar på om dette er regjeringens politikk, sier de.

– Uforutsigbart for næringslivet
Fredag morgen ble det kjent at det statlige støtteorganet Enova kutter støtten til elektriske varebiler for andre gang på et halvt år. Støtteordningen ble innført i august 2019.

Fra en støttesats på 40 prosent av merkostnadene i dag, blir støttesatsen fra 19. mai 30 prosent. Enova opprettholder maksstøtten på 50.000 kroner til kjøp av elvarebil, samtidig som støtten til ladere videreføres.

Sist ordningen ble lagt om var i november 2020, også da ble støttesatser for de aller fleste elvarebilmodellene betydelig svekket, til stor motstand fra bransjen.

– Å kjøpe varebil er noe de færreste gjør spontant. Kundene er bedrifter og virksomheter med lang horisont og det virker useriøst å gjøre om på ordningene så ofte. Særlig nå, i en krevende økonomisk situasjon er behovet for langsiktighet og forutsigbarhet åpenbart, sier Nilsen.

– Har virket på riktig måte
Både for personbilene og for de lette varebilene har Stortinget vedtatt det såkalte 2025-målet om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025.

Enova begrunner kuttet med at elvarebilsalget går så det griner. «Siden Enova lanserte næringslivsstøtten til innkjøp av el-varebiler i august 2019, har foretaket gitt tilsagn om støtte til over tjue tusen biler til nær sagt alle typer bedrifter over hele landet», skriver støtteorganet i en pressemelding.

– Enova følger markedsutviklingen tett, og vi er positivt overrasket over hvor raskt markedet utvikler seg. Vi ser at det har kommet flere bilmodeller på markedet og at denne biltypen er i ferd med å bli det fortrukne valget. Da har våre støtteordninger virket på riktig måte og vi kan derfor ta ned støttesatsene noe. Elvarebilen nyter for øvrig godt av reduserte skatter og avgifter som i tillegg til lave driftsutgifter gjør den til en stadig mer konkurransedyktig alternativ til den fossildrevne varebilen, sier markedssjef for transport i Enova, Gunnel Fottland.

– Svekker klimamålene
BIL-direktør Erik Andresen er ikke imponert over argumentasjonen.

– Det er riktig at det har kommet flere nye modeller på markedet i det siste og at utviklingen er positiv. Men veksten har kommet hos de tyngre varebilene, som ikke er omfattet av 2025-målet, og den kommer fra et i utgangspunktet svært lavt nivå. I 2020 var 14,2 prosent av de lette varebilene elektriske, mens tallet så langt i år er 13.6. For personbiler var elbilandelen 54,3 i 2020. Å svekke støtten for de elektriske varebilene nå er hinsides all fornuft dersom man skal nærme seg 2025-målet. Ordningen burde vært styrket, sier han.

– Regjeringen fremhever Enova som en viktig del av virkemiddelapparatet i Klimameldingen. Da må regjeringen også følge det opp i praksis, mener NBFs og BILs direktører.

Powered by Labrador CMS