-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Daimler Trucks får e-senter og autonom-forskning
Omtrent samtidig forteller Daimler Trucks at de skal samle all elbilvirksomhet i et globalt utviklingssenter og at de skal bygge et autonom-truck senter i USA. Dessuten viste de to nye elbiler.

Daimler har allerede to sentra for automatisert kjøring. Et i Stuttgart og et i Bangalore.
Men nå skal de opprette en større avdeling i Portland, som skal forske og utvikle videre, samtidig som de derfra koordinerer alle tilstøtende aktiviteter rundt i veden.
Daimler sier at de er i front når det gjelder robotkjørte biler. At de vil gi spedisjonsbransjen enorme fordeler, at de vil øke både sikkerhet og punktlighet og – ikke minst – de vil gjøre at sjåførmangelen blir mindre kritisk.
Daimler Trucks investerer mer enn 2,5 milliarder Euro i forskning og utvikling i år og neste år. Mer enn 500 millioner av disse går til autonom kjøring og til e-mobility.
Og der dukket det plutselig opp en annen historie.
I disse dager oppretter nemlig selskapet en egen gruppe for utvikling av tunge, elektriske lastebiler. Her er det de tilsvarende gruppene i Stuttgart og Kawasaki som skal knyttes opp mot det nye sentret i Portland.
EMG, E-Mobility Group, er navnet på nyskapningen, og den blir ikke lenger noen fjern forskningsavdeling langt ute på et organisasjonskart. Fra 1. juli skal den ledes av Gesa Reimelt som i dag leder prosjektgruppen for drivlinjer og eDrive hos Mercedes personbiler. Han skal da rapportere direkte til dr. Frank Reintjes, sjef for global drivlinje og produksjon hos Daimler Trucks.
Antakelig for å vise at de mener alvor med denne etableringen kunne de presentere to nye elbiler da budskapet ble levert.
Den ene basert på Cascadia har 730 hester og 550 kWh batterier som rekke for turer på inntil 400 km og så kan den lades opp til nye 320 km i løpet av en hamburger og cola pluss en tur på potta.
Den andre, også Freightliner, en eM2 106 er beregnet for distribusjonsjobber. 325 kWh og inntil 480 hk. Her snakker vi om en rekkevidde på inntil 370 km.
Frank Reintjes kunne fortelle at 30 elektriske Freightliners ville være ute hos de første kundene i løpet av dette året.
- Det vi er ute etter, sa han, er teknologiske nøkkelstrategier. Vi skal gå for de beste løsningene når det gjelder batterier, lading og energistyring.