-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Elektrisk Renault lastebil i 2019
Volvo Trucks franske søster følger etter og lanserer elektrisk lastebil neste år.
En drøy uke etter meldingen fra Gøteborg om at Volvo starter salget av elektriske distribusjonsbiler i 2019, kunngjør Renault Trucks at de også vil starte salget av en serie elektriske kjøretøy neste år.
De helelektriske lastebilene er designet for bruk i urbane områder, og vil bli produsert på fabrikken til Renault Trucks i Blainville-sur-Orne i Normandie, Frankrike, opplyser produsenten i en pressemelding.
Ti års utvikling
Nylig var presidenten i Renault Trucks, Bruno Blin, i Norge. Han fortalte da at elektrisk drift er en viktig del av selskapets strategi for en bærekraftig transportform i urbane strøk.
Renault Trucks opplyser at de har jobbet med forskning og utvikling av elektriske drivlinjer siden 2009. Ulike tester under virkelige forhold i daglig drift med lastebiler i 12-16 tonns segmentet – i samarbeid med selskaper som Speed Distribution for Guerlain, Stef for Carrefour, Nestlé og Delanchy gruppen – skal ha gitt viktig informasjon og erfaringer om prestasjoner under ulike forhold, batterienes oppførsel, bruk av ladestasjoner og vedlikeholdsbehov spesifikt relatert til elektriske lastebiler.
I tillegg til kjøretøyene som har vært brukt til testing, har også Renault Trucks solgt og markedsført en 4,5 tonns elektrisk lastebil siden 2010 i Europa: Maxity Electric:
– Vår kommersielle erfaring med Maxity Electric har satt oss i stand til å øke kompetansen i nettverket vårt når det gjelder salg, service og reparasjoner av elektriske kjøretøy, forklarer François Savoye som er ansvarlig for Renault Trucks’ strategi for energieffektivitet.
– Dagens elektriske kjøretøy representerer en konkurransedyktig løsning, noe som ikke var tilfelle i 2010, legger han til.
Volvo-hjelp
I tillegg til den betydelige innsatsen som har vært lagt ned i testing for å forstå kundebehov og krav i markedet, har Renault Trucks også muligheten til å dra nytte av ressursene som Volvo gruppen tilbyr i form av forskning og utvikling.
Her har man mulighet til å høste av grundig utprøvd teknologi og utnytte synergier mellom forretningsenhetene, ikke minst når det gjelder elektriske busser. Takket være utnyttelsen av disse stordriftsfordelene, er Renault Trucks nå i stand til å tilby et spekter av kostnadseffektive kjøretøy til kundene sine i 2019.
En dedikert monteringslinje for helelektriske lastebiler er nå i ferd med å bli installert på fabrikken i Blainville-sur-Orne i Normandie.