-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Nye muligheter med internett i bilen
Når internett blir en integrert del av bilen, og kobles opp mot bilens førerassistansesystemer, vil bilturen i fremtiden bli både tryggere og mer miljøvennlig, mener Continental.


Dekkprodusenten hevdet i alle fall dette under den internasjonale teknologiutstillingen CES i Las Vegas nylig.
Tyske Continental er mest kjent for sin produksjon av dekk, men leverer også teknologiske løsninger til bilbransjen.
– Å gjøre internett til en integrert del av bilen krever nytenking fra hele bransjen. Alt fra grensesnittet mellom menneske og maskin til drivverket må utvikles. I Continental jobber vi nå med noe som kalles dynamisk eHorizon, som vil endre både underholdningsaspektet av det å kjøre bil og gjøre bilturen både sikrere og mer miljøvennlig, sier Helmut Matschi, som er sjef for interiørdivisjonen hos Continental, i en pressemelding.
Deler informasjon
Kort fortalt fungerer den dynamiske funksjonen av eHorizon slik at bilens førerassistansesystemer mottar informasjon fra internett som kan varsle om alt fra trafikkarbeid, dårlig vær, midlertidig hastighetsbegrensning og til og med ulykker som venter rundt neste sving.
Dette får man til ettersom bilene med dette systemet ikke bare innhenter informasjon, men også deler informasjon fra sine sensorer og kameraer med andre trafikanter.
– Dette er en spennende teknologi hvor man kan si at bilen ser rundt svingen for deg. I fremtiden kan bilen for eksempel vite at det er en ulykke rundt neste sving, og bremse, selv om du ikke har sett ulykken. Internett gjør det mulig å samle og dele informasjon fra Continentals informasjonsdatabase. Jo mer omfattende denne databasen er, jo sikrere vil det være for bilistene, fordi bilene selv vil vite hva som skjer der ute, sier Hege Eike Lie, markedssjef hos Continental Norge.
Skal spare drivstoff
Continental har testet ut teknologien i flere år, og har utviklet et system som de hevder vil gjøre at bilen - eller lastebilen - kan bruke mindre drivstoff ved å bruke eHorizon. Basert på presise data om topografi og signaler fra bilens GPS-system, vil sensorer i bilen påvirke den adaptive cruisekontrollen til å fungere slik at kjøretøyet bruker minst mulig drivstoff.
Kjøretøyet vil for eksempel gi ekstra gass for å forberede seg på en bratt stigning, eller bare trille i en nedoverbakke. Lastebilprodusenten MAN har brukt dette systemet i over et år, og skal ha oppnådd en betydelig drivstoffreduksjon.
Flere lignende systemer fra andre produsenter finnes også på markedet. Blant annet har Volvos lastebiler systemet I-see, som fungerer på tilsvarende måte.