-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Elektrisk Scania på gang
Scania og Siemens jobber med en elektrisk drevet lastebil. Den forberedes for drift mellom jerngruven i Pajala og jernbanen i Svappavaara nord i Sverige.

- Dette er ett av mange prosjekter hos Scania for å finne nye, drivstoffbesparende fremtidsalternativer, opplyser Sara Bengtsson, leder for Scania Public Affairs.
Lastebiler skal frakte jernmalm døgnet rundt de omtrent 150 kilometerne til Svappavaara for lossing over på Malmbanan. Jernbanelinjen frakter malmen til en havn langs norskekysten.
Hengekabler mest sannsynlig
I en nylig publisert rapport uttrykker svenske transportmyndigheter, Trafikverket, at de mener elektrisk drevne lastebiler, enten ved bruk av overhengende kabel eller skinner på veien, som et realistisk alternativ.
En overhengende ledende strømforsyning er sannsynligvis den eneste realistiske løsningen om strekningen skal elektrifiseres, ettersom veien er bygget over blant annet myrer og i kupert terreng.
- Utviklingen av våre elektrifiserte kjøretøy må gjøres trinn for trinn, forklarer Johan Lindström (bildet i karusell), ingeniør hos Hybrid Systems Development, NBB.
- Vi bruker elektrifiserte girkasser som ble utviklet i hybridprosjekter, men så må en kraftig elektrisk motor kobles til drivlinjen for å kunne trekke opptil 90 tonn nyttelast med kun bruk av elektrisitet.
Avansert system oppdager kablene
Siemens teknologi, kjent som eHighway, ligner eldre trolleybusser, men er langt mer avansert. Systemet i lastebilen oppdager om det er overhengende kabler via en lasersensor og hever spenningsfangerne.
En hall-sensor overvåker at lastebilen følger kabelen, og spenningsfangerne flytter seg fremover og bakover lateralt for å sikre sammenhengende kontakt.
Siemens har bygd en fire kilometer lang testbane utenfor Berlin, Tyskland.
Den utfordrende delen var å konstruere systemet for når at bilen å hyppig kobles av og på strømforsyningen, for eksempel ved forbikjøring, hvor lastebilen drives fram av dieselmotoren.
Svenske transportmyndigheter har foreslått at overhengende kabler først skal installeres langs en 12-kilometers strekning av veien mellom Pajala og Svappavaara for å skaffe erfaring til videre utvikling.