img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Overstrømmende i Tyskland
Først fortalte Mercedes at de skal låne ut noen av sine Urban e-Truck til kunder mot slutten av dette året. Så kom MAN, noen dager etter, og fortalte at de skal gjøre sin eTruck tilgjengelig for kunder i løpet av året.

alt

Det er noe som heter at man overgår hverandre, men her blir det passende med en blødme og antyde at dette blir kanskje litt for overstrømmende.

Uansett: MAN undertegnet nettopp en avtale med noe som heter Council for Sustainable Logistics (CNL). Det er en sammenslutning av de femten største østerrikske selskaper innen handel, produksjon og transport som jobber sammen under en bærekraft-paraply.

I aksjon
Det er medlemmer i denne gruppen som skal bruke bilen i daglig drift i løpet av året. Og bilen det er snakk om er den som ble vist som prototyp på IAA i september i fjor. En ren batterielektrisk versjon av TGM-serien med tillatt totalvekt inntil 26 tonn.

MAN har også produksjonsanlegg i Steyr, Østerrike, det er der serieproduksjonen av TGM skal starte i slutten av 2018. Og siden fabrikkens «Truck Modification Center» også ligger i Steyr, er det der denne pilotserien skal fremstilles.

Det er ikke sagt konkret hvor mange biler som skal ut i trafikken, men ni av CNL-medlemmene skal delta, så da må det vel minst bli så mange biler.

MAN sier for øvrig at deres første helelektriske bybuss skal serieproduseres fra slutten av 2019, og at den virkelige eTrucken skal produseres fra tidlig i 2021.

Mercedes på vei
Akkurat som MANs eTruck, brukte også Daimler fjorårets IAA til å debutere sin futuristiske Urban eTruck. Samme vekt som MAN (max. nyttelast 12,8 tonn) og med rekkevidde inntil 200 km.

«Vi snakker nå med rundt 20 potensielle kunder om å sette ut bilen i virkelig-liv tester. Programmet skal starte i år, og vil bli et nytt skritt på veien mot serieproduksjon», sier Stefan Buchner, lastebilsjefen hos Mercedes-Benz.

Men han har jo et annet ess i ermet også. Eller rettere sagt, 150. Så mange Fuso eCanter skal ut til kunder i Europa, USA og Japan i løpet av året.

Mercedes har forøvrig lovende prognoser for batteriutvikling. Prisen vil synke fra 500 euro per kWh (slik den var i 1997) til 200 euro i 2025. I den samme perioden vil energitettheten i disse batteriene øke fra 80 Wh/kg til 200.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1786 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 222 LASTEBILER TIL SALGS