-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Overstrømmende i Tyskland
Først fortalte Mercedes at de skal låne ut noen av sine Urban e-Truck til kunder mot slutten av dette året. Så kom MAN, noen dager etter, og fortalte at de skal gjøre sin eTruck tilgjengelig for kunder i løpet av året.

Det er noe som heter at man overgår hverandre, men her blir det passende med en blødme og antyde at dette blir kanskje litt for overstrømmende.
Uansett: MAN undertegnet nettopp en avtale med noe som heter Council for Sustainable Logistics (CNL). Det er en sammenslutning av de femten største østerrikske selskaper innen handel, produksjon og transport som jobber sammen under en bærekraft-paraply.
I aksjon
Det er medlemmer i denne gruppen som skal bruke bilen i daglig drift i løpet av året. Og bilen det er snakk om er den som ble vist som prototyp på IAA i september i fjor. En ren batterielektrisk versjon av TGM-serien med tillatt totalvekt inntil 26 tonn.
MAN har også produksjonsanlegg i Steyr, Østerrike, det er der serieproduksjonen av TGM skal starte i slutten av 2018. Og siden fabrikkens «Truck Modification Center» også ligger i Steyr, er det der denne pilotserien skal fremstilles.
Det er ikke sagt konkret hvor mange biler som skal ut i trafikken, men ni av CNL-medlemmene skal delta, så da må det vel minst bli så mange biler.
MAN sier for øvrig at deres første helelektriske bybuss skal serieproduseres fra slutten av 2019, og at den virkelige eTrucken skal produseres fra tidlig i 2021.
Mercedes på vei
Akkurat som MANs eTruck, brukte også Daimler fjorårets IAA til å debutere sin futuristiske Urban eTruck. Samme vekt som MAN (max. nyttelast 12,8 tonn) og med rekkevidde inntil 200 km.
«Vi snakker nå med rundt 20 potensielle kunder om å sette ut bilen i virkelig-liv tester. Programmet skal starte i år, og vil bli et nytt skritt på veien mot serieproduksjon», sier Stefan Buchner, lastebilsjefen hos Mercedes-Benz.
Men han har jo et annet ess i ermet også. Eller rettere sagt, 150. Så mange Fuso eCanter skal ut til kunder i Europa, USA og Japan i løpet av året.
Mercedes har forøvrig lovende prognoser for batteriutvikling. Prisen vil synke fra 500 euro per kWh (slik den var i 1997) til 200 euro i 2025. I den samme perioden vil energitettheten i disse batteriene øke fra 80 Wh/kg til 200.