Scanias nye gassmotor

Södertälje kaster seg på gass-trenden og introduserer 13-liters sekssylindret gassmotor med 410 hestekrefter.

Publisert

Det er ikke lenge siden «erkefienden» Volvo fortalte at de skulle komme med ny, stor gassmotor for langtransport. Bilen har også vært innom Norge allerede.

Italienske Iveco har i lengre tid satset stort på gass – også for langtransport.

Nå er det Scania som forteller at også de ønsker å satse på gass som alternativ i flere segmenter.

– Det er betydelig interesse for gassdrevne transportløsninger for lange distanser i Europa, sier Henrik Eng, Product Director Urban i Scania Trucks, i en pressemelding.

Produsenten lover «karakteristikk tilsvarende dieselmotorer av samme størrelse» i sin nyutviklede OC13 gassmotor med seks sylindre og 410 hestekrefter. 2.000 Newtonmeter loves fra 1.100 til 1.400 omdreininger, og det antydes CO2-reduksjoner på 15 til 90 prosent.

Med flytende gass (LNG/LBG) kan en 40-tonns semitrailer kjøre inntil 1.100 kilometer uten å re-fylle tanken, ifølge Scania.

– Inntil nå har de fleste gassmotorer enten vært for svake eller hatt for kort rekkevidde til å være brukbare i tungtransport over lange distanser. Nå har vi løst denne utfordringem uttaler Johan Mühlbach, Product Manager Gas i Scania Trucks.

Powered by Labrador CMS