- Elbusser forsinket - men metrobussene kommer i tide til Trondheim
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Elbusser forsinket - men metrobussene kommer i tide til Trondheim
Van Hool varslet før sommeren at leveransen av metrobussene (bildet) til oppstart i Trondheim 3. august trolig ble forsinket. Nå rekker de fristen likevel, mens flere av de ti elektriske leddbussene fra Heuliez blir forsinket.

alt

Lørdag 3. august braker det løs i Trondheim, når regionhovedstadens kollektivsystem skal legges om. Nær 300 nye busser skal settes inn i drift samtidig. 

Som om ikke det var nok i seg selv, skal også flere «nye» teknologier og busstyper settes på prøve.

Deriblant 35 batterielektriske busser, hvorav 25 fra Volvo og 10 fra Heuliez, som skal kjøres på fire dedikerte linjer. Dessuten skal 58 mye omtalte metrobusser fra Van Hool trafikkere tre «metrolinjer». 

I tillegg skal MAN levere 189 mer konvensjonelle bybusser med motorer som kjører på biogass eller HVO. 

LES OGSÅ: Her skal elbussene få syretesten

Varslet forsinkelse
Men før sommeren fikk kollektivselskapet AtB beskjed fra Van Hool om at metrobussene trolig ville bli forsinket til oppstarten. 

Nå melder imidlertid kollektivselskapet at produsenten har hentet inn forsinkelsen og leverer bussene i tide.  

– Alle metrobussene som skal settes i trafikk den 3. august vil være på plass. Forsinkelsen som AtB fikk beskjed om før sommeren, er nå hentet inn. Metrobussene leveres av produsenten Van Hool og kjøres av operatørene Vy Buss og Tide, opplyser Marianne Frønsdal, kommunikasjonsdirektør i Tide, og AtB-direktør Janne Sollie, i en pressemelding.

Hybridbussene, som kjører på biodiesel og strøm, er i underkant av 24 meter lange og har plass til rundt 142 passasjerer. Til sammenligning har dagens leddbusser plass til rundt 97 passasjerer. Det beregnes fire stående per kvadratmeter i angivelser av kapasitet. Metrobussene har rundt 51 sitteplasser og 91 ståplasser. 

LES OGSÅ: En gavepakke fra Solaris

Blir noen uker forsinket
Utfordringene later til å være større for den franske produsenten Heuliez, som eies av CNH Industrial/Iveco. De har påtatt seg å levere ti batterielektriske leddbusser til lørdagens oppstart, men AtB melder nå at flere av bussene er forsinket. 

– Operatøren Tide, som bestiller og skal kjøre disse bussene, har informert AtB om at fabrikken ikke klarer å levere alle bussene tidsnok. Det er ikke mulig å gjøre noe med denne forsinkelsen nå og bussene er ventet å komme noen uker senere enn planlagt, opplyser Frønsdal og Sollie.

Det er nye linje 12 Dragvoll - Strindheim - sentrum - Marienborg som berøres av denne forsinkelsen. AtB understreker at det ikke skal gå ut over tilbudet til passasjerene, da det blir satt inn reservebusser og linjene og rutetidene går som planlagt.

– Det er svært gledelig at metrobussene vil være på plass fra oppstart og de er viktigere for det nye kollektivsystemet enn de elektriske leddbussene. Selv om ikke alle elbussene er klare, får kundene tilsvarende tilbud ved midlertidig bruk av andre busser, sier Janne Sollie.

Så snart de elektriske leddbussene ankommer Trondheim vil de bli satt i drift når de er klargjort, registrert og testet i de nye ladestasjonene. 

LES OGSÅ: Nytt dekk spesielt utviklet for elektriske bybusser

Forventer innkjøringsutfordringer
Når alle elbussene er på plass vil 12 prosent av den totale bussparken til AtB i Trondheim være batterielektriske busser. Totalt skal fire linjer i byen betjenes av elbusser.

Marianne Frønsdal i Tide Buss AS, selskapet som skal kjøre alle elbussene i byen, uttalte til YrkesBil tidligere i vår at de forventer å møte på noen innkjøringsutfordringer.

– Vi prøver imidlertid å finne de fleste utfordringene og rette på dem før vi går live 3. august. Dette vil vi gjøre gjennom testkjøring av bussene og ladeinfrastrukturen. Videre så vil alle sjåførene som skal kjøre disse bussene få opplæring, fortalte hun til YrkesBil i mai.

Selskapet har inngått service- og reparasjonsavtaler med leverandørene av bussene.

– Deres mekaniker skoleres i håndtering av elektriske busser og nødvendig utstyr for reparasjon og vedlikehold blir anskaffet, opplyser Frønsdal. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
2036 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 255 LASTEBILER TIL SALGS