- – Vi var likere enn jeg trodde
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
– Vi var likere enn jeg trodde
Sammenslutningen mellom Fellesforbundet og Norsk Transportarbeiderforbund har gått smertefritt, ifølge forbundsleder Jørn Eggum. Nå vil han prioritere bussjåførene i årets lønnsoppgjør og øke organiseringsgraden i NLF-bedriftene.

alt

Etter en prosess over ett år, for å se om det var grunnlag for at Norsk Transportarbeiderforbund kunne bli det åttende forbundet i Fellesforbundet, ble sammenslåingen formelt sett et faktum 1. juni i år.

Fredag 11 oktober åpnet Fellesforbundet sitt årsmøte, som varer til onsdag. Dette er første årsmøte hvor også transportarbeiderne er representert. Og overfor Dagens Næringsliv er leder Jørn Eggum i Fellesforbundet tydelig på at en av grenene innen transport - sammen med tre andre bransjer - skal prioriteres i årets lønnsoppgjør:

– Det er ingen tvil om at buss, hotell og restaurant og tekstil er nødt til å få en real lønnsøkning i 2020, sier han.

Samme utfordringer
Tidligere i høst besøkte Eggum også Transport & Logistikk-messen i Lillestrøm for første gang som representant for transportarbeiderne, og han talte sågar på standen til Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Overfor YrkesBil understreker forbundslederen at integrasjonen av det åttende forbundet har gått etter planen.

– I ettertid ser jeg at vi var likere enn jeg trodde, da vi begynte. Arbeidsfolk er arbeidsfolk. Kanskje vi har hatt ulike kulturer, men nå får vi én kultur. Transportarbeiderforbundet var elene cirka 20.000 medlemmer, nå er de blitt til 165.000 – og har i tillegg fått en høy og klar stemme i LO-systemet, sier Eggum.

– Hvorfor var sammenslåingen fornuftig?

– Vi har veldig mange av de samme utfordringene. Vi jobber i sektorer som er internasjonale hvor undergraving av hviletider, dårlige lønns- og arbeidsvilkår og sosial dumping er noen av de viktigste sakene vi holder tak i, sier Eggum.

– Skal vi rydde opp i bransjer som har fått kjenne på virkningen av et åpent Europa, med fri flyt av varer og tjenester, så må vi hjelpe hverandre, legger han til.

Vil oppdra transportkjøperne
Fellesforbundet organiserer rundt 6.000 bedrifter, og representerer store deler av den norske industrien.

– Det betyr at vi også representerer mange transportkjøpere. Dermed kan vi oppdra våre tillitsvalgte i bedriftene, som skal frakte sine varer og tjenester, til å stille krav om å få ordentlige transportbedrifter til å frakte varene sine, sier Eggum.

Han mener også de sammen kan oppdra transportbransjen på en annen måte enn Transportarbeiderforbundet kunne gjøre alene.

– Ofte fraktes først innsatsfaktoren til en bedrift, så henter man produktet som er skapt og frakter det videre til kunden, og til slutt skal det kanskje fraktes videre til renovasjon. Vi har hele transporthjulet hos oss, utdyper han.

Han mener størrelsen også gir økt innflytelse.

– Det er viktig når vi jobber for at vilkårene til transportnæringen blir hørt, Vi kan for eksempel gå sammen med transportbedriftene og hovedorganisasjonene der når det er høringer på Stortinget og i arbeid med statsbudsjett. Transport har fått en mye klarere stemme på arbeidstakersiden, enn de hadde alene, mener Eggum.

Samarbeid med NLF
– Hvordan er forholdet deres til NLF?

– Jeg kjente bare Geir A. Mo gjennom media, som generalsekretær i Frp og direktør i NLF. Jeg møtte ham første gang under Arendalsuka, og vi «klikket» godt sammen med en gang og fikk en god dialog, sier Eggum.

Topplederne har også hatt møte i etterkant, og ifølge Eggum ser de ganske likt på mange av de nasjonale og internasjonale utfordringene bransjen står overfor.

– Vi ser at grenser viskes ut, og vi får et større innslag av kabotasjekjøring med utenlandske vogntog. Det å jobbe med mobilitetspakken i EU sammen, og overfor nasjonale myndigheter, blir viktig fremover. Selv om NLF ikke er med i NHO-systemet, som vi har arbeidet mye med, synes jeg vi traff hverandre bra. Det vil være mer vi er enige om, enn uenige om, sier Eggum.

NLF har sagt de vil gjøre det lettere for fagforbundene å komme i kontakt med medlemsbedriftene.

– Svært mange transportbedrifter jobber målbevisst for å drive seriøst. Disse bedriftene må Fellesforbundet og NLF samle kreftene for å støtte. Jeg er glad for at NLF så tydelig uttaler at de skal stille seg positive når sjåfører velger å organisere seg. Våre medlemmers første og største interesse er at bedriften de jobber i går godt. Det skaper sikkerhet og trygghet for inntekt og jobb, sier forbundslederen.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1993 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 248 LASTEBILER TIL SALGS