Ford Transit PHEV

Ford Transit PHEV

Ford Transit PHEV

Ford Transit PHEV

Ford Tourneo Custom PHEV

Ford Tourneo Custom PHEV

Ford Tourneo Custom PHEV

Ford Tourneo Custom PHEV

Ford Tourneo Custom PHEV

Ford Tourneo Custom PHEV

Ford Transit Custom PHEV

Ford Transit Custom PHEV

Ford Transit Custom PHEV

Ford Transit Custom PHEV

Ford Transit Custom PHEV

Ford Transit Custom PHEV

Ford Transit Custom PHEV

Ford geofencing

Ford med geofencing

Ford lanserer nå Transit Custom ladbar hybrid med såkalt geofencing-teknologi. Det betyr i praksis utslippsfri elektrisk fremdrift når varebilen kjører inn i storbyer med lavutslippssoner.

Publisert

– Med den nye geofencing-teknologien kan nye Transit ladbar hybrid virkelig få utnyttet drivlinjene i bilen optimalt. Du bruker bensinmotoren som rekkeviddeforlenger når du trenger det, og går automatisk på ren elektrisitet når lokale utslippskrav tilsier det, sier Per Gunnar Berg adm.dir. Ford Motor Norge.

– Dette er en svært praktisk og miljøvennlig løsning, både for dem som er avhengig av varebiler med en viss rekkevidde og myndigheter som ønsker å bekjempe det økende problemet med forurensing i europeiske storbyer, hevder Berg.

En rekke europeiske storbyer har allerede innført lavutslippssoner. Disse bidrar til å forbedre luftkvaliteten ved å forhindre at de mest forurensende bilene kjører der.

Geofencing er en virtuell grense definert av GPS-teknologi. Når den nye ladbare hybridvarebilen passerer en slik grense, vil den automatisk bytte til elektrisk drift.

Kjørelengden og tiden den tilbringer i lavutslippssonen blir lagret som kryptert data og kan deles med lokale myndigheter for å vise at bilen ble kjørt på ren elektrisitet. Når den kjører ut av lavutslippssonen vil Fords bensinmotor igjen kunne brukes som rekkeviddeforlenger.

Teknologien kan også brukes slik at de som bruker kjøretøyene kan sette opp egne «grønne soner», for eksempel rundt skoler eller lekeplasser, for å redusere det lokale utslippet her.

Tre av fire mil på ren elektrisitet
Et testprosjekt med 20 Transit Custom ladbar hybrid som ble gjennomført i London viste at hele 75 % av kjørelengden skjedde på ren elektrisitet.

Nye Transit Custom ladbar hybrid er ifølge Ford den første ladbare hybriden i 1-tonns varebilsegmentet. Bilen drives helelektrisk av en 92,9 kW (126 hk) elektrisk motor og en 13,6 kWt lithium-ion batteripakke.

Fords 1,0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger. Den lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde.

Ford Transit Custom ladbar hybrid har en elektrisk rekkevidde på opptil 43 km (WLTP).

Batteriet fullades på under 4,5 timer med en vanlig hjemmelader og på under 3 timer ved bruk av en offentlig ladestasjon.

Fire kjøremodi
Nye Transit Custom ladbar hybrid har fire kjøremodi som bestemmer hvordan bensinmotoren skal fungere som rekkeviddeforlenger.

Med «EV Auto» blir det automatisk regnet ut når batteriet har behov for lading, med «EV Lading» lader bensinmotoren batteriet maksimalt opp.

Velger du «EV Nå» kjører bilen helelektrisk. «EV Senere» blir brukt for å ta vare på batteriets ladenivå for å ha strøm til å kjøre elektrisk senere på turen.

Mange forbedringer
Sammenlignet med forgjengeren er nye Ford Transit Custom blitt mer komfortabel og praktisk med smarte funksjoner og ny teknologi.

Nye Transit Custom ladbar hybrid kan enkelt håndtere standardplater på 240 x 120 cm flatt på gulvet i lasterommet eller tre europaller. Totalt sett har varebilen et lastevolum på seks kubikkmeter utstyrt med skillevegg.

Ny 8-seter
Den nye 8-seteren, Tourneo Custom ladbar hybrid, introduseres samtidig med den samme drivlinjen. Den er ifølge Ford også først ute i sin klasse som ladbar hybrid.

Den praktiske bilen egner seg like bra for storfamilien som for næringsdrivende som jobber med persontransport, og deler drivlinje med Transit Custom ladbar hybrid.

Powered by Labrador CMS