Tom Wilhelmsen AS er først ute med Volvo FE Electric i tippbilkonfigurasjon i Europa. Her på oppdrag i Oslo for Braathen Landskapsentreprenør AS som opplever at miljø og lave utslipp vektes stadig tyngre i anbud.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Tom Wilhelmsen AS er først ute med Volvo FE Electric i tippbilkonfigurasjon i Europa. Her på oppdrag i Oslo for Braathen Landskapsentreprenør AS som opplever at miljø og lave utslipp vektes stadig tyngre i anbud.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Wilhelmsen-familien har vært pionerer tidligere også. Dette skal ha vært den første krokbilen i Skandinavia, her med Wilhelmsen & Sønner omlasterstasjon for avfall. Bilde er fra 1971.
Foto: Privat
Bilde fra 1969 hvor Wilhelmsen & Sønner startet med avfallscontainere.
Foto: Privat
Kjetil Skarpnes er fast sjåfør på denne elbilen, og vil ikke tilbake til dieselmotor med tilhørende vibrasjoner og diesel-lukt.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Hurtiglading med 150 kWh hos Cirkle K fungerer som backup.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

- Enkelte føler det nok som tvang, men jeg synes det er gøy å gå foran

Tom Wilhelmsen satser på at tre elektriske tippbiler til 12,6 millioner kroner skal gi økt konkurransekraft i tiden fremover. I morgen skal bilene døpes av statsminister Erna Solberg (H).

Publisert

Selv med 5.209.000 kroner i Enova-tilskudd er Tom Wilhelmsen (51) slett ikke sikker på at kjøpet av ny teknologi vil lønne seg rent driftsøkonomisk med det første.

Men han er helt trygg på at investeringen er riktig likevel.

– Jeg har jo min opprinnelse fra avfalls- og gjenvinningsbransjen, helt fra jeg gikk i kortbukse, og hjertet mitt brenner for miljø og gjenvinning. Enkelte aktører føler nok at de tvinges til å ta miljøvalg, men jeg synes det er en glede å gå foran – og er helt sikker på at dette er fremtiden, sier Tom Wilhelmsen til YrkesBil.

– I fjor hadde vi et CO2-utslipp på 2.652 tonn. Med elbilene reduseres totalutslippet vårt med 10 prosent. I tillegg reduseres støyen vesentlig, noe som er viktig ved arbeider i tettbebygde strøk og ved nattarbeider, fortsetter han.

– Hvordan ser regnestykket for totale eierskapskostnader ut?

– Bilene er vesentlig dyrere i innkjøp. Ferdig for oss med påbygg og det hele koster de 4,2 millioner kroner per bil, mens tilsvarende fossilbil koster 1,3 millioner kroner, sier Wilhelmsen.

LES OGSÅ: Tester tunge elektriske anleggsbiler

Først i Europa
11. oktober fikk selskapet utlevert de to første av tre nye elektriske Volvo FE Electric tippbiler, med påbygg fra Maur Bilpåbygg.

Torsdag 29. oktober skal bilene, som angivelig er de første i Europa med denne konfigurasjonen, høytidelig døpes av statsminister Erna Solberg (H).

Nyttelasten er 13,5 tonn, 1.000-1.500 kilo mer enn tilsvarende fossilbil, ifølge Wilhelmsen. Elbilene har 1.000 kilo ekstra i totalvekt, et insentiv fra myndighetene til biler med null lokale utslipp.

Bilene har fått mye oppmerksomhet og ble satt i arbeid på anleggsplasser i Oslo fra første dag. Så langt er eieren godt fornøyd med prestasjonene.

– Vi klarer å kjøre en full dag kun med nattlading. Vi har også forsøkt hurtiglading med 150 kWh på Cirkle K, og fikk fulladet på tre kvarter. Jeg har troen på elektriske lastebiler for inter city-bruk, sier Wilhelmsen.

LES OGSÅ: Fortsetter el-offensiven

Vet ikke om de får nok oppdrag
Rekkevidden avhenger naturligvis mye av parametere som last og topografi.

– Vi kjørte 13-14 lass fra Haraldrudveien til det midlertidige Tøyenbadet, det er kun fire-fem kilometer og vi får ikke regenerert noe særlig. Da hadde vi igjen 38 prosent kapasitet på batteriet etter endt arbeidsdag fra klokken 07 til 17. Det var over all forventning, sier han.

– Er du trygg på at dere får oppdrag nok til de nye bilene?

– Det gjenstår å se. Hvis byggherrer og entreprenører ønsker å vise handling i stedet for bare ord, så bør det være liv laga. Askim Entreprenør er innstilt til kontrakten på grunnarbeidet ved nye Tøyenbadet, som følge av at de benytter seg av våre utslippsfrie tjenester. Det er gøy, sier Wilhelmsen.

– I tillegg til nullutslippsbilene scorer vi høyt på distanse, som er et viktig kriterium i offentlige anbud, fordi vi har massegjenvinningsanlegget i Haraldrudveien og dermed får kort kjørelengde fra prosjekter i Oslo-området, legger han til.

Særlig en del mellomstore entreprenører kommer løpende og vil ha samarbeidsavtale med Wilhelmsen, på grunn av vektingen av miljø i offentlige anbud.

– Noen av de store entreprenørene hører vi ikke like mye fra, så jeg vet ikke om de satser like mye på ytre miljø og nullutslipp, sier han.

LES OGSÅ: Nå trykker Scania på den store strømbryteren

Null utslipp og gjenvinning
Nå jobber selskapet med å søke konsesjon for vaskeanlegg for gravemasser fra klasse en til klasse fem, på en eiendom de eier i Sør-Odal.

Tanken er da å kunne frakte gravemasser med null utslipp fra prosjektene i og rundt Oslo og til vaskeanlegget i Sør-Odal. Der skal massene vaskes og behandles, før de fraktes utslippsfritt tilbake til prosjektene igjen.

Innen de får satt nøkkelen i anlegget i Sør-Odal tror han vi nærmer oss slutten av 2021.

– Da kan større lastebiler på batteri, hydrogen eller biogass være aktuelle for frakt mellom Oslo-området og Sør-Odal. Jeg ser også på muligheten for å bruke tog, for vi har togforbindelse inn på anlegget i Sør-Odal og har mulighet for et sidespor inn på massegjenvinningsanlegget vårt i Ulven. Da hadde vi fått hele syklusen betydelig effektivisert. Det er en veldig grønn tanke som vi håper å få realisert, sier Wilhelmsen.

––––––––––––

Volvo FE Electric

Helelektrisk lastebil med totalvekt på 27 tonn.

Drivlinje: To elektriske motorer med maks. effekt på 370 kW (260 kW konstant effekt) med en 2-trinns Volvo-girkasse. Maks. dreiemoment i de elektriske motorene: 850 Nm. Maks. dreiemoment i bakakselen: 28 kNm.

Energilagring: Litiumionbatterier, 200–300 kWt.

Rekkevidde: Opptil 200 km.

Lading: To ulike ladesystemer er tilgjengelig. CCS2: Maks. ladeeffekt på 150 kW (likestrøm). Low Power Charging: Maks. ladeeffekt på 22 kW (vekselstrøm).

Ladetid: Fra tomme til fulladede batterier (300 kWt): CCS2 150 kW ca. 1,5 time, Low Power Charging ca. 10 timer.

–––––––––––––––

Tom Wilhelmsen AS

Etablert i 2012.

Omsatte i 2019 for 61 millioner kroner, med et resultat før skatt på -4,1 millionr kroner. I 2018 omsatte selskapet for 74,3 millioner kroner med et resultat før skatt på 7,3 millioner kroner.

Holder til i Ytre Enebakk.

32 ansatte.

Bilpark: 34 lastebiler (Volvo og Scania), hvorav 10 prosent elektriske (3 Volvo FE Electric).

Daglig leder: Tom Wilhelmsen.

**En større reportasje om Tom Wilhelmsen AS står på trykk i bladet YrkesBil nr. 10-2020. Ikke abonnent? Bli det her!**

Powered by Labrador CMS