-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Asko har bestilt 55 elektriske Scania - slik skal de lades
ABB skal bistå Asko med ladeinfrastruktur for batterielektriske lastebiler ved distribusjonssentre over hele landet.
Asko begynner å få noen års erfaring med elektriske lastebiler nå. Det startet i Oslo i 2016 med en ombygd Emoss fra Nederland med nyttelast på fem og halvt tonn.
I begynnelsen av 2020 tok de i bruk fire hydrogendrevne Scania lastebiler i Trondheim med totalvekt på 26 tonn og rekkevidde på 500 km.
Deretter fulgte de nevnte batterielektriske Scania lastebiler i hovedstaden med nyttelast på rundt 10 tonn og oppgitt rekkevidde inntil 120 kilometer.
Nå opplyser konsernet at de har bestilt totalt 55 slike elektriske lastebiler fra Scania.
Dagligvaregrossisten har daglig 600 lastebiler på veien og har mål om nullutslippsdistribusjon av dagligvarer i 2026. Overgang til elektriske lastebiler handler om mer enn bare å kjøpe nye kjøretøy.
Den økende flåten med batterielektriske lastebiler krever også betydelige investeringer i ladeinfrastruktur. Dermed har Asko-eieren NorgesGruppen inngått avtale med ABB.
De første ABB HVC 150C (150 kW) lynladere er allerede i drift hos Asko på Kalbakken i Oslo. Til og begynne med lader de to batterielektriske Scania lastebiler, og flere er på gang.
– Vår ambisjon krever store investeringer, spesielt innenfor energi og transport. Asko skal være i førersetet innenfor disse områdene og vi skal våge å satse – og vi skal være villige til å betale utover hva som er kravet til normal bedriftsøkonomisk avkastning. ABB ble valgt som leverandør for lading av lastebiler på grunn av sin globale ekspertise, referanser og tekniske løsninger, sier Svein Sollie, direktør Transport hos Asko, i en pressemelding.
Asko satser på løsninger som tar hensyn til andre aktiviteter som lading av trucker, kjøle- og frysesystemer og solkraft på distribunalene for å unngå effekttopper, prediksjon av ladebehov og optimalisering av ladeprosessene, for eksempel at det gjøres i forbindelse med lasting.
ABBs ladere, en del av ABB AbilityTM digitale løsninger og tjenester på tvers av alle forretningsområder, er webtilkoblet for fjernovervåking og konfigurasjon av ladepunkter, minimal nedetid og økt effektivitet.