Transit 2T får samme automatkasse som Ranger og Mustang

Ford girer opp til 10-trinns automatgirkasse i sin største kassebil.

Publisert

Produksjonen av en ny 10-trinns automatgirkasse for den bakhjulsdrevne varianten av Transit 2T er allerede i gang.

– Vår 10-trinns automatgirkasse er enklere å kjøre, kan trekke opptil 2.800 kilo og vil gjøre Transit 2T til et enda bedre valg for de tøffeste jobbene, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Den nye girkassen vil også være tilgjengelig på Fords ombygde chassis-varianter med skap og plan, i tillegg til den fabrikkbygde 17-seters minibussvarianten.

Hentet fra Ranger og Mustang
10-trinns automatgirkassen er utviklet av Ford, og blir i dag brukt i så ulike modeller som pickupen Ranger og sportsbilen Mustang.

Automatgirkassen er tilgjengelig på Transit 2T-varianter med bakhjulsdrift og den nye 170 HK 2-liters EcoBlue HDT-dieselmotoren.

Den nye girkassen er en del av en større fornyelse som Transit-familien har gjennomgått i løpet av 2019 og frem til nå. Sammen med den nåværende 6-trinns automatgirkassen som er tilgjengelig for Transit 2T-modeller med forhjulsdrift, elektrifisering, økt lastekapasitet og utstrakt bruk av oppkoblede løsninger, er Transit nå et enda mer attraktivt valg for flere.

Verdt å merke seg altså er at automatgirkasse og firehjulsdrift i kombinasjon ikke blir nevnt. Vil du ha Transit 2T med drift på alle hjul må du fortsatt gire selv.

Datasimuleringer
Ford benytter datasimuleringer som hjelper den nye automatkassen med å balansere girskiftene slik at de skjer akkurat når det er optimalt. En 10-trinns automatgirkasse gir også muligheter for høyere dreiemoment og ytelse.

Produsenten fremhever den patenterteteknologien Casting-Integrated Direct Action Solenoid (CIDAS) som skal gi raskere og jevnere girskifter.

Automatgirkassen er også tilpasset kjørekarakteristikkene til 2T-Transit, og har gjennomgått mer enn 6 millioner kilometer med testkjøring.

Powered by Labrador CMS