25 år gamle Sprinter bygger på en lang tradisjon for nyttekjøretøy hos Mercedes-Benz.

Sikkerhet trekkes frem som en av suksessfaktorene for Mercedes-Benz Sprinter gjennom 25 år.

Norbert Kunz (t.h.), markedssjef for Mercedes-Benz Sprinter, og Benjamin Kaehler, sjef for eDrive@VANs (elvarebil-sjef på norsk) i samtale med en av Daimlers mediefolk.

Mimrestund hos Mercedes

Samtidig som helelektriske eSprinter skal rulles ut i markedet, markerer Mercedes-Benz at deres største kassebil er halvveis til 50.

Publisert
Norbert Kunz (t.h.), markedssjef for Mercedes-Benz Sprinter, og Benjamin Kaehler, sjef for eDrive@VANs (elvarebil-sjef på norsk) hos Daimler med første generasjon Sprinter og nye eSprinter.

Det er nok ikke å ta i for mye, å hevde at Mercedes-Benz Sprinter satte en ny standard for de største varebilene da den kom på markedet for 25 år siden.

Forløperen, T1 – eller «Bremen» som den ble kalt på folkemunne – hadde siden introduksjonen i 1977 fått ry på seg som en tilnærmet uslitelig bil, så fremt ikke rusten tok helt overhånd.

Men etter 18 år i produksjon, og enda lenger siden den var på tegnebordet, uten noen revolusjonerende tekniske oppdateringer underveis, var den, mildt sagt, overmoden.

Stikkord var undermotorisering, og med et innvendig støynivå hvor enhver HMS-ansvarlig i dag ville avkrevd bruk av hørselvern, umiddelbart. Bilen var utdatert og vel så det. Dessuten hadde salget (kanskje ikke overraskende) begynt å halte.

Tok lederposisjon
I forrige uke satte Norbert Kunz, Head of Marketing Mercedes-Benz Sprinter, og Benjamin Kaehler, Head of eDrive@VANs (elvarebil-sjef på norsk), seg ned i et lounge-intervju med Daimlers egen mediekanal for å mimre litt om den populære varebilens historie.

Natruligvis var det mye skryt, men vi snakker altså om en bilmodell som for mange har gitt navn til et helt segment: «Sprinter-klassen». Vi ble med på et lite tilbakeblikk.

Det var altså i 1995 Sprinter kom på banen. Etter å ha blitt «frakjørt» av konkurrentene med den tilårskomne T1, klarte Mercedes-Benz igjen å ta en lederposisjon i dette varebilsegmentet.

Fagpressen lot seg imponere over at det var mulig å lage en varebil med slike kjøreegenskaper, dieselmotorer med krefter og dreiemoment «i overflod», og som i tillegg var komfortabel.

Sprinter ble en relativt kostbar varebil, men den fikk fort et godt rykte og sterke salgstall.

Sikkerhet i fokus
Norbert Kunz påpeker at sikkerhet har vært viktig for markedsføringen av Sprinter helt fra starten av, og en viktig del av modellens suksess.

Skivebremser på alle hjul og ABS bremser, kombinert med automatisk bremsefordeling, avhengig av last, var kanskje et av de mest markante fortrinnene på utstyrssiden. Dette var ikke vanlig på varebiler i 1995.

Gjennom sine 25 år må Sprinter sies å ha vært en av de ledende innen teknologiutvikling i sitt segment. Her er det drevet innovasjon, både innen aktiv og passiv sikkerhet, miljø, komfort og driftsøkonomi for eierne.

Selvsagt er det en fordel å være en del av storfamilien Daimler, det gir tilgang på innovative fellesressurser innen bilutvikling, både fra kollegene personbil og lastebil.

Som nevnt var forløperen T1 regnet som en seig sliter, men det må også Sprinter sies å være. Disse varebilene får gjerne et liv nummer to eller tre hos nye eiere, og i likhet med Toyota Hiace er det mange eldre Sprintere som ruller på veiene fortsatt.

Allsidig bruksområde
Sprinter må vel dessuten være en av de mer fleksible bilmodellene som finnes. Dagens Sprinter har over 1.000 forskjellige grunnversjoner som kan konfigureres til andre mulige ombygninger hos spesialiserte påbyggere.

I ytterpunktene finner vi de mest luksuriøse VIP-bilene for persontransport på Maybach-nivå, til de røffeste bilene med 4x4 under tøffe betingelser på anleggsplassene, og derimellom er det bare fantasien som setter begrensningene.

I dag selges Sprinter i mer enn 130 land. Produksjonen forgår i flere verdensdeler, selvsagt i Europa og da på fabrikkene i Düsseldorf og Ludwigsfelde rett utenfor Berlin.

Fabrikken i Buenos Aires har vært med helt siden første generasjon Sprinter ble lansert, senere kom også det amerikanske anlegget i Charleston med som et fullverdig produksanlegg for den nye modellen.

Milepæler underveis:

2006: Over 1,3 millioner solgte Sprintere, med flere «facelifter» siden introduksjon. I 2006 ble det presentert en omfattende oppgradering og videreutvikling.

Av det viktigste kan nevnes; ny drivlinjer med nytt motorprogram og en ny 6-trinns girkasse. Et videreutviklet bremsesystem, Adaptiv ESP, bi-xenon-lys og kurvelys, thoraxairbag for sjåføren og passasjer samt PARKTRONIC. I tillegg ble interiører oppgradert.

Flere varianter og dermed større fleksibilitet i bruksområder. Påbyggerportalen, som gjør jobben enklere og tryggere både for påbyggere og kunder, ble lansert

2013: Ny modell med miljø- og sikkerhetsfokus lanseres.

Nytt motorprogram med SCR-teknologi. Sprinter ble den første varebilen som oppfylte Euro VI kravene til utslipp. Dette sammen med den nye 7-trinns automatgirkassen 7G-TRONIC PLUS, ECO start/stopp-funksjon, samt flere valg i bakeakselutvekslingen, bidro til å senke både drivstofforbruk og utslipp ytterligere.

Mercedes hevder de var først i varebilverden med å lansere sikkerhetsutstyr som Crosswind Assist, Adaptiv Highbeam Assist, Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist og Collision Prevention Assist.

2018: Økt utvalg av varianter igjen, denne gang også med forhjulstrekk.

Ikke minst står filosofien fra bil-leverandør til mobilitetsleverandør i fokus. Oppkoblingstjenesten Mercedes PRO og multimediesystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience) lanseres. Den moderne digitale verden gjør sitt inntog og Sprinter kan nå kommunisere med omverden.

2019: Den elektriske varianten eSprinter presenteres. Markedslansering er planlagt i 2020.

Powered by Labrador CMS