Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021
Ford F-150 2021

Bestselgeren i fornyet versjon

Ford viste sin 2021-versjon av F-150 i en on-line forestilling i natt. Du må se en gang til for å se at den er ny – men spesifikasjonene etterlater ingen tvil. Dette er den 14. generasjonen, og man kan trygt si at med den nærmer Ford seg cyber-alderen..

Publisert

Vi har hørt at den kommende Mustang Mach-E blir den første Forden med elektronikk som kan oppdateres fra skyen. Nå viser det seg at den nye F-150 får det samme opplegget.

Man kan selvfølgelig peke på at Tesla har hatt dette en stund, men F-150 selger i et antall som tilsvarer Teslas samlede volum, så vi kan trygt si at nå har «main stream» biler blitt helt oppgraderbare og oppkoblede.

Enda to skritt inn i den nye tidsregningen blir det at modellen kommer som hybrid ved lansering og at det kommer en batterielektrisk versjon i løpet av to år.

Seks drivlinjer – som tidligere, men noen versjoner er annerledes enn de utgående. Imidlertid har ikke Ford oppgitt hestekrefter eller dreiemoment på de nye, vi får bare gå ut fra at de tilsvarer de gamle.

Det ser ut som vi fortsatt snakker om 3,3-literen og 2,2-liters turbo – på begge sider av 300 hk. Så beholder vi 5-liters Coyote V8 og 3-liters diesel.

Men i tillegg kommer nå 3,5 L EcoBoost som i hvert fall finnes med 450 hk i Raptor. Og til sist, den store nyheten PowerBoost hybrid.

Heller ikke her har vi noen data, men maskineriet er basert på 3,5-liters V6 EcoBoost og 10-trinns automat, og Ford har for lengst lovet klasseledende ytelse.

Utvendige mål er nesten identiske med de gamle. Der det er en endring snakker vi om et par centimeter – det er nesten ikke til å forstå hvorfor de dimensjonene er endret.

(Saken fortsetter etter video fra nattens lansering)

Du må bruke lupe mange steder for å se designendringene på eksteriøret – i hvert fall å dømme etter bildene.

Men du får muligheter til å variere fronten. Peugeot serverte oss to forskjellige griller en gang. Hos F-150 er det til sammen 11 varianter nå.

Innvendig er endringene større, ikke minst fordi elektronikkinnholdet er blitt så mye større. Sync4 heter Fords dominerende infotainment-kloss. 12-tommere og Android Auto og Apple CarPlay med Alexa som assistent, det aller meste later til å være på plass.

Det er også gjort ting, for eksempel skrivebord som slås ut fra dashbordet, oppbevaringsplasser under setene eller seter som kan slås ned nesten helt flatt, for å øke enten komforten eller bruksmulighetene.

På denne måten struper også Ford tilbehør-industriens muligheter til å tjene penger på bestselgeren.

Det har skjedd ting med planet også. Der er det for eksempel montert lys som kan belyse det arealet du har piknik på, eller skal laste bilen fra. Hvis du ikke vil regulere det fra Sync4, gjør du det fra telefonen din.

Men det er mere strøm bak, hvis du vil. Ford tilbyr tre forskjellige generator-pakker, fra 2000 til 7.200 watt med 110 eller 240 V kontakter. Forbruk: den største vil gå 32 timer på full tank. Hva det er har jeg imidlertid ikke oppdaget. «Som før» det også kanskje.

Ikke glem at planet også har festepunkter dersom man virkelig bruker det til å frakte ting på. En av disse festepunktene kan forresten brukes som flaskeåpner også.

Ford har ikke glemt bort at F-150 skal være praktisk også.

Powered by Labrador CMS