-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nyetablert ladeaktør får over 10 millioner i Enova-støtte
Selskapet Tung Bil Lading er knappe en måned gammelt, men har rukket å markere seg allerede. Nylig stakk selskapet av med vel en firedel av støttesummen som Enova delte ut i runde to av konkurransen rundt bedriftslading for tunge kjøretøy.
Enova meldte forrige uke at de fra 1. juni kutter ut støtte til kjøp av elektriske varebiler, og til kjøretøy som drives med biogass, men til bygging av ladeinfrastruktur deler de fremdeles ut rundhåndet.
Tung Bil Lading får støtte til to ladestasjoner: Gudvangen i Aurland (4,25 mNOK) og Lærdal (6,33 mNOK). Selskapet planlegger å bygge 15 ladepunkter til sammen på de to ladestasjonene.
- Dette er en umåtelig viktig starthjelp for oss og kritisk for å kunne etablere ladestasjoner tidlig. Med denne støtten er vi i gang med de første av forhåpentligvis mange ladestasjoner slik at enda flere kan elektrifisere, sier selskapets leder, Sindre Wergeland, i en pressemelding.
- Stasjonene vil ha flere ladepunkter med 400 kW effekt, som vil gi tilstrekkelig lading i naturlige pauser, samt være dimensjonert for fremtidens ladeteknologi. Vi ønsker å bygge ut i et høyt tempo fremover slik at tilgang på lading ikke hindrer overgangen til elektrisk og vurderer alle lokasjoner nært bedrifter som har behov, sier Wergeland.
Dette er andre runde tildelinger i et støtteprogram som skal bidra til flere ladestasjoner for tungtransporten. Enova går inn med totalt 39,4 millioner kroner til bygging av 154 ladepunkt for tunge kjøretøy.
- Utslippene må ned
Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser og over en tredel av utslippene fra ikke-kvotepliktig sektor. Tyngre kjøretøy bidrar med en betydelig andel av utslippene fra veitrafikken.
- Utslippene fra tungtransporten må ned. For å investere i elektriske kjøretøy trenger selskapene tilgang på lading, noe som utgjør en betydelig merinvestering. Vårt støtteprogram skal nettopp bidra til at flere selskap går over til elektriske kjøretøy, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
Mest kilowatt pr. krone
I likhet med første runde, ble også denne runden gjennomført som en konkurranse. Søkerselskapene ble rangert etter hvem som etablerer mest kW pr. støttekrone fra Enova. Beste søknad var på 857 kr/kW og grensen ble satt til 2 200 kr/kW.
- Vi opplever stor interesse for dette støtteprogrammet og fikk inn mange gode søknader. Det er god spredning i type selskap og i geografi, sier Skjærvik som framhever at hver søknad inneholder flere ladepunkt:
Denne runden støtter vi bygging av 154 ladepunkter. Det betyr at vi hittil har gitt støtte til utbygging av totalt 329 ladepunkter gjennom dette programmet.
Stadig flere
Andelen elektriske lastebiler kryper samtidig oppover. I 2022 var andelen nyregistrerte elektriske lastebiler 7,6 prosent mens den hittil i år er på 8,9 prosent, ifølge Enova.
- Tungtransporten skal elektrifiseres i full fart frem mot 2030. Stadig flere lastebilprodusenter har tilgjengelig elektriske modeller, men tilstrekkelig og forutsigbar ladeinfrastruktur er viktig for at de tas i bruk. Enova sitt støtteprogram for bedriftslading bidrar til å gjøre det mulig for bedriftene å investere i nullutslippskjøretøy, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
Les også:
-
Tungbilpakke til 3,7 milliarder i nye NTP
-
Bilimportørene: Frykter ny NTP ikke blir vendepunktet markedet trenger
-
Stor oversikt: Her planlegger de lastebil-lading
-
Innen 2030 skal alle Posten Brings egeneide kjøretøy gå på strøm eller biogass
-
– Lastebil-laderne står klare flere steder, men nettselskapene henger ikke med
-
Asko-topp med klar etterlysning til regjeringen
-
BIL: - Vi trenger en god plan for Norge
-
Kommunen øker støtten: Tar halve regningen for å få flere til å velge elektrisk
-
– Et slikt samarbeid er sjeldent i vår bransje
-
– Ligger et enormt stykke arbeid bak de laderne vi nå skal bygge