-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner
Flere døgnhvile- og rasteplasser, med lademuligheter for tunge kjøretøy, skal gi forutsigbare forhold for transportnæringen. Hilsen Statens vegvesen.
– Det skal bli bedre for alle sjåfører, med døgnhvile på tilrettelagte plasser over natt og ved pause. I tillegg skal vi sørge for lademuligheter til elektriske tunge kjøretøy, sier sjefingeniør Stein Brembu i Statens vegvesen, Transport og samfunn.
Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp og er omtalt som «tungbilpakken» i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036.
Forutsigbare forhold for lading er en av flere avgjørende forutsetninger bransjen har etterlyst, for å nå målet om utslippsfrie tungbiler.
Midtveis i 2024 finnes et fåtall offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner i drift, som er forbeholdt for tunge kjøretøy.
I tillegg benytter tunge kjøretøy andre offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner hvor tilkomst for tunge kjøretøy er mulig - men ikke alltid optimalt, for å si det forsiktig.
Samtidig er om lag 60 hurtigladestasjoner for tunge kjøretøy under planlegging og skal stå ferdig i løpet av 2025, de fleste med etableringsstøtte fra Enova, Oslo kommune eller Vestland fylkeskommune.
Det er nye utlysningsrunder hos disse aktørene i 2024, og det vil komme minst en utlysningsrudne i regi av Enova i 2025, ifølge Statens vegvesen.
80 døgnhvileplasser i 2030
Nå har Statens vegvesen laget et samlet plangrunnlag for døgnhvile-, raste- og ladeplasser, som skal bidra i arbeidet med å oppfylle regjeringens tungbilpakke i NTP 2025-36.
– Her beskriver vi dagens situasjon og behovet som skal dekkes for hele riksveinettet, med utgangspunkt i krav i EU-regulativ og nasjonale målsettinger, forteller Stein Brembu.

Mye på kort tid
Det er åpenbart mye som skal bygges på kort tid.
– Det er behov for 30 nye døgnhvileplasser i tillegg til de 50 vi har fra før. I tillegg er det behov for flere nye hovedrasteplasser og oppgradering av eksisterende hovedrasteplasser, sier seniorrågiver Jørn Simonsen i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.
– Ladetilbud må etableres på arealer som er egnet for pause og hvile, siden det tar tid å lade. Vi anbefaler minst 4 ladepunkt på døgnhvileplassene med minst 100kW effekt, fortsetter han.
3,7 milliarder
Regjeringen prioriterer som kjent til sammen 3,7 mrd. kr til en såkalt tungbilpakke innenfor Statens vegvesens ansvarsområde i Nasjonal transportplan 2025-36.
1,7 mrd. kr. er foreslått til investering i døgnhvileplasser og rasteplasser med tungbillading og ladeplasser i perioden 2025-2030.
Til økte utgifter for drift er det for perioden 2025-2036 foreslått 2,0 mrd. kr.
Her kan du laste ned plangrunnlaget: Tungbilpakken, hvile- og rasteplasser for tunge kjøretøy langs riksvei (PDF)
LES OGSÅ:
-
– I et modent marked vil det være stort behov for underveislading
-
Her skal yrkessjåfører kunne lade både bil og kropp
-
- Dette er et marked i vekst, men vi trenger drahjelp
-
Enova korrigerer etter saksbehandlings-blemme
-
Felleskjøpet og Reitan Retail sammen om transportsatsning
-
Forventer lengre leasingperioder for elektriske lastebiler
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler