-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Denne skal være Norges største i sitt slag
Med en totalvekt på 66 tonn hevdes det nye batterielektriske vogntoget som Verdalskalk nå tar i bruk å være Norges største - og tyngste - helelektriske lastebil.
Jo da, størrelsen teller. I alle fall i Verdal.
I dag får nemlig Verdalskalk AS sitt anlegg i Verdal overlevert det som hevdes å være Norges største helelektriske lastebil. Du har lest om den før, men da var den på skisse-stadiet.
Med en totalvekt på 66 tonn vil vogntoget årlig frakte cirka 120.000 tonn med kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning.
Kutter 58.800 liter diesel
Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med hele 58.800 liter, og utslippet av CO2 med 156 tonn, ifølge Norsk Scania - som leverer kjøretøyet.
- Vi er veldig stolte av å være pionerer på dette området. Med den nye bilen i drift vil det også bety mindre støy for beboerne langs vår 20 km lange transportrute, og det blir nok en positiv opplevelse, sier Ketil Aksnes i Verdalskalk i en pressemelding.
Lastebilen er del av Scanias Pilot Partner program, som i samarbeid med kunder tar frem transportløsninger som ikke er introdusert på markedet.
- Vi har allerede en rekke biler med forskjellige transportløsninger i Sverige, men dette er den første vi setter i drift i Norge, sier Tony Sandberg, direktør Pilot Partner i Scania CV.
- Norge er et foregangsland når det gjelder transportløsninger med fokus på å redusere klimabelastningen, og jeg er sikker på at vi kommer til å levere flere biler fra Pilot Partner konseptet vårt til Norge, utdyper Sandberg.
Kunde som utfordrer
Selger i Norsk Scania, Rune Wuttudal, forteller at et langt og godt samarbeid med Verdalskalk gjorde det helt naturlig å kontakte dem da muligheten for å tilby en elektrisk lastebil til deres transporter dukket opp.
- Verdalskalk har alltid utfordret oss på å finne gode transportløsninger, og alternative løsninger for å redusere utslippene har stått på agendaen i mange år, sier han.
Vedlikeholdes lokalt
Bilen skal vedlikeholdes på Norsk Scanias verksted i Verdal, noe distriktssjef Annar Indahl er storfornøyd med.
Mekanikerne på anlegget har nylig vært på kurs for å lære om det nye produktet, og nødvendig utstyr er på plass, så han føler seg trygg på at de skal takle godt å jobbe med morgendagens teknologi.
Norsk Scania har i mer enn to år levert elektriske
lastebiler med totalvekt opp til 29 tonn.
I dag ruller det godt over 100 elektriske lastebiler fra Scania på norske veier.
Dette er den første de leverer med totalvekt på 66 tonn, som er i den tyngste «klassen» av lastebiler.