-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Denne skal være Norges største i sitt slag
Med en totalvekt på 66 tonn hevdes det nye batterielektriske vogntoget som Verdalskalk nå tar i bruk å være Norges største - og tyngste - helelektriske lastebil.
Jo da, størrelsen teller. I alle fall i Verdal.
I dag får nemlig Verdalskalk AS sitt anlegg i Verdal overlevert det som hevdes å være Norges største helelektriske lastebil. Du har lest om den før, men da var den på skisse-stadiet.
Med en totalvekt på 66 tonn vil vogntoget årlig frakte cirka 120.000 tonn med kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning.
Kutter 58.800 liter diesel
Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med hele 58.800 liter, og utslippet av CO2 med 156 tonn, ifølge Norsk Scania - som leverer kjøretøyet.
- Vi er veldig stolte av å være pionerer på dette området. Med den nye bilen i drift vil det også bety mindre støy for beboerne langs vår 20 km lange transportrute, og det blir nok en positiv opplevelse, sier Ketil Aksnes i Verdalskalk i en pressemelding.
Lastebilen er del av Scanias Pilot Partner program, som i samarbeid med kunder tar frem transportløsninger som ikke er introdusert på markedet.
- Vi har allerede en rekke biler med forskjellige transportløsninger i Sverige, men dette er den første vi setter i drift i Norge, sier Tony Sandberg, direktør Pilot Partner i Scania CV.
- Norge er et foregangsland når det gjelder transportløsninger med fokus på å redusere klimabelastningen, og jeg er sikker på at vi kommer til å levere flere biler fra Pilot Partner konseptet vårt til Norge, utdyper Sandberg.
Kunde som utfordrer
Selger i Norsk Scania, Rune Wuttudal, forteller at et langt og godt samarbeid med Verdalskalk gjorde det helt naturlig å kontakte dem da muligheten for å tilby en elektrisk lastebil til deres transporter dukket opp.
- Verdalskalk har alltid utfordret oss på å finne gode transportløsninger, og alternative løsninger for å redusere utslippene har stått på agendaen i mange år, sier han.
Vedlikeholdes lokalt
Bilen skal vedlikeholdes på Norsk Scanias verksted i Verdal, noe distriktssjef Annar Indahl er storfornøyd med.
Mekanikerne på anlegget har nylig vært på kurs for å lære om det nye produktet, og nødvendig utstyr er på plass, så han føler seg trygg på at de skal takle godt å jobbe med morgendagens teknologi.
Norsk Scania har i mer enn to år levert elektriske
lastebiler med totalvekt opp til 29 tonn.
I dag ruller det godt over 100 elektriske lastebiler fra Scania på norske veier.
Dette er den første de leverer med totalvekt på 66 tonn, som er i den tyngste «klassen» av lastebiler.