-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Bestilte 76 elbusser som aldri kom - nå har Nobina byttet leverandør
Da den kriserammede nederlandske bussprodusenten Ebusco ikke klarte å levere, har Nobina nå bestilt 76 nye elbusser fra kinesiske Yutong - med firehjulsdrift som skal takle norsk vinter.
– Elbussene vil gi Oslos befolkning et moderne, pålitelig og utslippsfritt kollektivtilbud, hele året, sier Karine Nordseth, administrerende direktør i Nobina Norge.
Bussene skal høsten 2025 settes i trafikk på de 14 busslinjene Nobina drifter i hovedstaden, en kontrakt de har hatt siden 2023.
Skal takle vinterdrift
Alle de 76 bussene, hvorav 54 er leddbusser, er helelektriske. De nye bussene leveres av produsenten Yutong, som allerede har busser i drift flere steder i Norge.
Etter krisevinteren 2023-2024 for hovedstadens kollektivtrafikk, har Nobina tilsynelatende lagt stor vekt på vinteregenskaper:
– Vi ser frem til å sette de nye elbussene i trafikk. Elbussene er utstyrt med den nyeste teknologien på markedet, og vi utvider med dette vår elektriske busspark med nye busser som er godt egnet for norske vinterforhold. Leddbussene har firehjulsdrift, som gjør dem robuste og pålitelige, sier Nordseth.
Men det var ikke disse bussene Nobina opprinnelig hadde kjøpt.
Terminerte kontrakten
I utgangspunktet hadde de bestilt 76 busser fra Ebusco.
Den nederlandske produsenten er imidlertid inne i en dyp finansiell krise, og sliter med å levere busser som avtalt.
– Ebusco og Nobina har blitt enige om å heve avtalen om kjøp av 76 elbusser som skulle blitt levert til Oslo i desember 2023, opplyser kommunikasjonsansvarlig Jonatan de Koter i Nobina til Teknisk Ukeblad.
Nobina er ikke eneste kunde som terminerer kontrakter med Ebusco. I Sverige har Connect Bus stoppet en avtale de hadde om kjøp av 47 elbusser, skriver Sustainable Bus.
Sikkerhet og universell utforming
Nobina opplyser at de nye bussene fra Yutong «vil ha moderne informasjonsflater, bedre komfort og oppfylle kravene til universell utforming».
– På vegne av alle kunder ser vi veldig fram til at disse bussene kommer på plass og sikrer at alle kan reise med nye, universelt utformede og utslippsfrie elektriske busser, sier Snorre Lægran, plandirektør i Ruter.
De nye bussene skal settes i trafikk på følgende linjer fra neste høst:
- 23 Simensbråten – Lysaker
- 24 Brynseng T – Fornebu Vest
- 70 Skullerud T - Nationaltheatret
- 71 Bjørndal – Mortensrud - Jernbanetorget
- 72 Mortensrud - Seterbråten
- 74 Mortensrud - Jernbanetoget
- 75 A/B/C Lambertseter – Nordseter – Sæter - Ring
- 76 Mortensrud – Helsfyr
- 78 A/B Østensjø ring
- 3N Skullerud – Helsfyr - Jernbanetorget
- 4N Bergkrystallen – Helsfyr - Jernbanetorget
- 70N Bjørndal – Jernbanetorget
LES OGSÅ:
-
BusWorld: Mer mangfoldig enn noensinne
-
Gøteborg gjør som Stavanger
-
MG kommer med buss
-
Vurderer 25-meters metrobuss i Oslo-området – her er erfaringene og utfordringene
-
Volvos nye elektriske flaggskip
-
Volvo Buss-sjefen: – Det har vært tøft, men er heldigvis i ferd med å bedre seg
-
Åpnet ny produksjonslinje i Egypt, dedikert Volvo busser for Europa
-
I tide til Busworld?
-
Buss og lastebil for tog
-
Scania med to nye drivlinjer - og denne gangen er det ikke helelektrisk