-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Felles plattformer og ny fabrikk
Mercedes-Benz Vans tar nye elbil-grep
El-tankegangen til varebilseksjonen hos Mercedes-Benz har ikke akkurat vært åpenbar. Nå har de imidlertid fortalt om en ny plattformstrategi som skal bygge under alle kommende elbiler – og redusere faste kostnader med 20 prosent. Halvparten av varebilene deres vil være batterielektriske i 2030!
Det var egentlig et kjempeskritt Mercedes-Benz Vans tok da de forholdsvis stillferdig presenterte den flunkende nye batterielektriske strategien nylig.
For det første fikk vi vite at det var den nye plattformen som de har døpt VAN.EA-P eller VAN.EA-C som skal bli basis for varebiler og – interessant at det blir presisert spesielt – campingbiler i alle segmenter og utførelser.
EA-P står selvfølgelig for premium – limousine-versjonene blir stadig mer populære. EA-C står for kommersiell. Og hvis du lurte: EA står for Electric Architecture.
Kutter kostnader
De sa også at de regnet med tosifret margin på den nye elbil-linjen (Divisjonen klarte 16,5 % i Q1 i år). Og at de «ved å strømlinje og digitalisere prosessene» ville kunne kutte faste kostnader med 20 prosent i forhold til 2019-verdiene.
En ny varebilfabrikk i Jawor, Polen, ble også presentert – det blir derfra de europeiske EA-bilene skal komme.
Mario Puchen, Finans-über for Van-avdelingen, kunne fortelle at der vil produksjonstiden per bil bli redusert med en firedel. Med andre ord: flere biler på samme tid.
Global produksjon
Bilen skal også produseres andre steder i verden. Fabrikken vil bort fra Europa-konsentrasjonen. I dag er nesten 70 prosent av varebilene deres solgt i Europa.
De første er ventet i 2025 som 2026-modeller og skal avløse den halvhjertede annengenerasjons eSprinter.
Målet om 50 % batterielektriske i 2030 må ses på bakgrunn av hvor puslete produsenten er i dette segmentet i dag. Cirka fire prosent antyder at MB må rappe seg hvis de fortsatt ønsker å bli oppfattet som progressive.
Skalerbar arkitektur
Det var ikke mange detaljer som dukket opp, men Stefanie Schmitz – tittel: Strategic Project Lead, VAN.EA – sa at fra modellår 2026 vil alle nyutviklede varebiler fra MB bli basert på en eneste modulær og skalerbare arkitektur.
Konstruksjonen består av tre moduler. Den forreste er lik for alle varianter og inneholder elektrisk drivlinje og forakselen. Alle avvik i forhold til kundegruppe eller størrelse vil bli å finne i de to andre modulene.
Det er midtmodulen som definerer bilens lengde, sa hun også. Det er også der hun kommer til å montere batteripakken(e). Det vil bli mange versjoner av dem med forskjellig kapasitet avhengig av kundens behov.
To- eller firehjulsdrift
Hekk-modulen vil komme i to versjoner. En med en vanlig bakaksel for de forhjulsdrevne utgavene og en med elmotor for firehjulsdrift-versjonen.
Der fikk vi svar på det spørsmålet.
Det er disse modulene som vil stå for det klare skillet mellom P- og C-versjonene sa hun også. Og uten at noen sa det er det ganske åpenbart at de små, Citan og T-Klassen, ikke får oppmerksomhet i dette nye landskapet.
Disse Renault-produktene har åpenbart ikke noe med fabrikkens «top-end» strategi å gjøre, og det er vel sannsynlig at her har vi et segment Mercedes-Benz på sikt med glede vil overlate til andre.
Det ble ikke gitt noen tekniske data på den nye bilene, bortsett fra at man planla en rekkevidde for alle versjonene på mer enn 500 kilometer.
Litt bakgrunn til slutt:
I første kvartal ble det solgt 99.000 varebiler for 4,6 milliarder euro – økning på 12 %. Tilsvarende tall for Q1/22: 89.000 og 3,7 – opp 25 %. EBIT økte med 54 % fra 466 mill. euro til 719 mill.
Og – forresten – av varebilvolumet var 3600 batterielektriske i Q1 i år, 2900 i fjor.