-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kamaz til topps i Dakar
Paris-Dakar het det i gamle dager. Da gikk virkelig dette krevende løpet fra Paris til Dakar. Nå heter det bare Dakar, og går helt andre steder. Men russiske Kamaz knuste alle.

Det er vel dessverre sånn at de små ørkenracerne vekker mest interesse blant publikum, slik at det store mysteriet om hvorfor den ene Peugeot som bare ble nummer to stoppet av uforklarlige årsaker i 26 minutter tar det gjerne litt av oppmerksomheten.
Men når man ser TV-bildene er det vel ikke tvil om at de enorme lastebilene er de mest dramatiske der de hiver seg frempå med vanvittige hopp og med en fjæringsvei som er en Baja1000-buggy verdig.
Det er fremdeles noen europeiske fabrikker som preparerer biler spesielt for Dakar. Selv om løpet nå arrangeres langt vekk – i Sør Amerika.
I toppsjiktet
På startlisten i år fant man både MAN, Renault og Scania, og Iveco gjorde som vanlig veldig meget ut av seg. Det var jo de som vant i fjor og besatte samtidig tredje- og femteplassen. Men det var en russisk Kamaz som kjørte inn til andreplassen, og det merket er ganske vant til å ligge i toppsjiktet.
De bygger rene racerbiler, i år med den L6-motoren de bruker på produksjonsbilene, men hentet fra Cummins. Bilene har et elektronisk system som gjør at de kan kjøre konstant med 140 km/t – det er den toppfarten reglementet tillater.
Ruten er på rundt 7.000 kilometer, og seks dager tilbringes i mer enn 3.000 meters høyde. I år startet det hele i Asunción, Paraguays hovedstad – og dermed ble Paraguay det 29. landet Dakar har vært innom, det 5. i Sør Amerika. Siste etappe var inn til Buenos Aires i går.
Avgjort helt til slutt
Og etter at fjorårsvinneren, grossisten i Dakar-seire, Gerard de Rooy (Iveco) hadde ledet de første etappene begynte Kamaz å nærme seg og det hele ble faktisk avgjort på de aller siste etappene. Dobbelt til Kamaz var åpenbart vel fortjent.
Til neste år skal russerne bygge nye biler får vi vite. Det later til at de kommer til å gå for en snutebil, med helt ny drivlinje – for tillatt motorstørrelse er nå redusert til 13 liter.
Men før det er det blant annet Silkerute-løpet gjennom Russland, Kazakhstan og Kina. Eventyrlige greier, men de selger vel ikke flere biler i Norge av den grunn?