Gassdrevne varianter leveres av modellene FM, FH og FH Aero, tilgengelig i 4×2, 6×2 og 6×4, både trekkvogner og lastebiler, godkjent for totalvekter opptil 60 tonn.

Volvo økte salget av gassdrevne lastebiler med over 25 prosent

...og den svenske lastebilprodusenten melder at etterspørselen etter gassdrevne lastebiler fremdelese stiger, med Norge som et av de viktigste markedene.

Etterspørselen etter Volvos gassdrevne lastebiler vokser på det globale markedet. Produsenten har nå solgt over 8000 gassdrevne biler på verdensbasis. 

I løpet av 2024 økte salget med 25 prosent, med Sverige, Norge, Nederland, Spania og Storbritannia som de største markedene. 

Volvos gassmotorer er tilgjengelig i modellene FM, FH og FH Aero. De kan kjøre på både biogass, et fornybart drivstoff laget av organisk avfall, og flytende naturgass (LNG).

Med en rekkevidde på opptil 1000 kilometer er disse lastebilene godt egnet til langtransport, regional kjøring og anleggsoppdrag, mener produsenten.

– Mange av kundene våre velger å bytte ut diesellastebiler med gassdrevne lastebiler som en enkel måte å kutte CO₂-utslippene her og nå, sier Jan Hjelmgren, produktsjef i Volvo Trucks. 

Bedre biogass-tilgang

Flere land har allerede et godt utbygd nettverk av fyllestasjoner for gass, og tilgangen på biogass er stadig bedre. Den globale produksjonen av biogass økte med 21 prosent i 2024, ifølge en rapport fra European Biogas Association. 

«Det gir mange transportører mulighet til å redusere CO₂-utslippene sine med opptil 100 prosent. Biogass er dessuten et konkurransedyktig alternativ til diesel i markeder som tilbyr skattefordeler og subsidier for fornybare drivstoff og lavutslippskjøretøy. Også flytende naturgass gir miljøgevinst, med opptil 20 prosent lavere CO₂-utslipp sammenlignet med diesel, målt fra tank til hjul», skriver Volvo i en pressemelding.

Volvos gassdrevne lastebiler:

Gassdrevne varianter leveres av modellene FM, FH og FH Aero, tilgengelig i 4×2, 6×2 og 6×4, både trekkvogner og lastebiler, godkjent for totalvekter opptil 60 tonn.

G13 LNG-motor bygger på den anerkjente D13-dieselmotoren med Euro 6-standard, og finnes i tre effektversjoner: 420 hk / 2100 Nm, 460 hk / 2300 Nm og 500 hk / 2500 Nm.

Den største drivstofftanken rommer 225 kg gass, noe som gir en rekkevidde på opptil 1000 km.

Lastebilene benytter HPDI-teknologi (High Pressure Direct Injection) levert av Cespira, som bidrar til høy drivstoffeffektivitet.

Systemet bruker en liten mengde diesel for tenning, og når man benytter HVO (Hydrobehandlet Vegetabilsk Olje) som tenningsdrivstoff, kan CO₂-utslippene reduseres med opptil 100 % sammenlignet med en konvensjonell diesellastebil.

Biogass er et viktig fornybart drivstoff i forbrenningsmotorer og inngår i Volvos langsiktige strategi for å nå netto nullutslipp innen 2040.

Volvo Trucks jobber mot nullutslipp gjennom en tredelt teknologistrategi bestående av: batterielektriske kjøretøy, brenselcelle-elektriske kjøretøy og forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoff.

Kilde: Volvo Trucks

Powered by Labrador CMS