Ford Motor Norge viste frem F-150 Lightning i Son denne uken, men bilen skal ikke selges i Norge. Foto: Brede Høgseth Wardrum og Ford Motor Norge

F-150 Lightning i Norge: Så nær, men likevel milevis unna

Ford inviterte oss til den idylliske norske småbyen Son for å smake på en av de mest populære bitene i konfektesken sin. Men å få kjøpe den? Glem det.

Publisert

Egentlig skulle vi ikke få se den mye omtalte F-150 Lightning på norsk jord i det hele tatt. I alle fall ikke i overskuelig fremtid.

For selv om norske Ford-forhandlere etter sigende ringes ned av kjøpskåte nordmenn, har importøren, blant annet i intervju med YrkesBil, vært tydelig på at det ikke foreligger noen planer om å ta bilen til Norge.

Produsenten har derimot sett seg nødt til å beinhardt prioritere salg og leveringer til det enorme amerikanske hjemmemarkedet.

Tatt på senga

Pickup er populært «over there» og Ford F-150 har vært USAs mest solgte bilmodell i 45 år. Vi snakker om et amerikansk ikon.

Likevel er det åpenbart at Ford ble tatt litt på senga av den voldsomme interessen F-150 Lightning har skapt.

Hvem hadde trodd for noen få år siden at erke-amerikanske pickupelskere ville gå mann av huse for å kjøpe seg en batterielektrisk truck?

Neppe mange.

Ford-toppene trodde de hadde tatt i da de først tok mål av seg om å produsere 40.000 i året av elektriske F-150 Lightning. Det måtte de raskt doble, men fremdeles ble de overgått av den elleville etterspørselen. Per nå er det nye produksjonsmålet 150.000 eksemplarer i året, etter at det blant annet er bygget en ny fabrikk til bilmodellen.

Status så langt er at de har solgt rundt 200.000 eksemplarer, og det hevdes at bestillingene fortsetter å strømme inn samtidig som utleveringene til de første kundene er i gang.

Så, denne uken, står plutselig bilen her i lille Norge likevel. Til tross for at den ikke skulle komme hit.

Varsler «Nye Ford»

Det startet med at vi fikk en litt kryptisk invitasjon fra Ford Motor Norge om å møte opp i Son for å få prøvekjøre deres aktuelle elektriske kjøretøy, som i øyeblikket er E-Transit og Mach-E. Så skulle de i tillegg ha en «stor overraskelse» på lur.

Antakelsen vår om at «stor» kunne være et hint, og at vi dermed snakket om F-150 Lightning, viste seg å stemme. Men hva betyr dette – skal bilen tas til Norge likevel?

– Nei, det foreligger per i dag ingen planer om å selge bilen i Europa eller Norge, sier Asgeir Nordeng, ansvarlig for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge.

– Grunnen til at vi har fått ett eksemplar hit til Norge som pressen får en liten smakebit av, er at bilen er rundt på en turne i flere europeiske land i forbindelse med at Ford vil vise frem hva som finnes og er på gang av elektriske modeller. De tre første elektriske modellene er E-Transit, Mach-E og F-150 Lightning, derfor var det naturlig å ha med sistnevnte selv om den er forbeholdt det amerikanske markedet, utdyper han.

En prototype av nye Bronco var også hentet inn til Son for anledningen. Produksjonsversjonen er ventet til Norge i 2. halvår 2023. Foto: Brede Høgseth Wardrum og Ford Motor Norge

Produsentens ambisjoner for elektrifisering er store. Lørdag var ansatte fra alle Ford-forhandlere i Norge samlet til et stort arrangement i Oslo Spektrum, der fremtiden stod i fokus. F-150 Lightning var selvsagt til stede, og trolig en av festens store stjerner.

Allerede fra 2023 skal Ford selge 600.000 elektriske biler årlig, denne takten økes til to millioner elektriske biler årlig fra 2026. Og det skal bare være starten.

Toppsjefen, Jim Farley, har for eksempel røpet planer om ytterligere en elektrisk pickupmodell.

– Vi snakker om «Nye Ford» der det investeres opp mot 500 milliarder kroner i ny teknologi og nye produkter. Det er imponerende for et konsern som har drevet med bilproduksjon i 119 år – vi ser på det som å starte helt på nytt, uttalte Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge, til YrkesBils søsterpublikasjon BilNytt.no (abo).

Flere godbiter

Mandag var bilen som ikke skulle til Norge flyttet til Son, litt utenfor Oslo.

Her hadde importøren linet opp flere E-Transit, en prototype av nye Bronco var også hentet inn for anledningen (det ble samtidig bekreftet at denne kommer til Norge, trolig i 2. halvår 2023), nye Ranger Raptor (den fikk vi ikke prøvekjøre, men det skal vi få litt senere i høst) og en Mach-E, i tillegg til den digre elektriske pickupen.

Nettopp størrelsen er det første som slår oss. 5,91 meter lang, 2,44 meter bred (inkludert de voksne speilene) og 1,99 meter høy. I USA er jo dette karosseriet et av de mest vanlige synene i trafikken, men parkert ved siden av bilmodeller vi omgås daglig i Norge ser F-150 Lightning gedigen ut. Diskresjon får andre ta seg av.

Egenvekten på 2.730 kilo forteller også at dette er mye bil. Den kan registreres som personbil med inntil 3.500 kilo totalvekt, eller som lett lastebil, alt ettersom hvor mye nyttelastkapasitet man trenger.

Utseendemessig ligner F-150 Lightning helt klart på den «fossile» F-150. Foruten at el-versjonen har en tett plate i «grillen» er karosseriet stort sett felles, men el-versjonen er faktisk bygget på en helt egen plattform.

Åpner du panseret finner du selvsagt ingen motor, men i stedet en gigantisk «frunk» som svelger 400 liter i et stort jafs. En egen «nødåpner»-knapp på innsiden tyder på at her er det plass til folk, men de skal få slippe ut igjen om de vil.

Rikelig med krefter

Bilen leveres med to batteristørrelser, som Ford betegner som «stort eller ekstremt stort». I tall vil det si 98 kWh eller 131 kWh «utnyttbar energi», ifølge Ford – som presiserer at dette ikke er bruttotall.

Rekkevidden er oppgitt til mellom 370 og 514 kilometer (ifølge den amerikanske standarden EPA), alt ettersom hvilken konfigurasjon som velges.

To motoralternativer er tilgjengelig: 452 eller 580 hestekrefter, men begge yter 775 Newtonmeter.

Ford vurderte angivelig lenge hvor og hvordan de skulle plassere elmotorene, og hadde naturligvis flere muligheter.

– Det endte med å plassere dem i gulvet midt mellom hjulene – en foran og en bak. Dette har primært en enkel grunn: Holdbarhet. Disse bilene skal brukes røft, og da er det en klar fordel med løsninger som tåler en støyt, forklarer Asgeir Nordeng.

F-150 har frem til nå kun vært levert med stiv bakaksel, mens Lightning er utstyrt med uavhengig hjuloppheng bak. Fremdeles merkes den stive rammekonstruksjonen i møte med fartsdumper og ujevnheter, men fjæringskomforten er god.

Kombinert med en batteripakke som er plassert sentralt i gulvet på bilen blir tyngdepunktet lavt, noe som gir kjøreegenskaper nærmere SUV og personbil, som man tidligere aldri har opplevd i en F-150.

Ikke det at vi fikk satt dette på noen som helst prøve i løpet av våre strengt tilmålte 30 minutter ute på småveier i og rundt Son, men at bilen byr på et voldsomt skyv er det ingen tvil om. Du skal være bra gretten om null til hundre på 4,5 sekunder i en bil på drøye 2,7 tonn ikke imponerer litt.

Fire ulike kjøremodi endrer også bilens oppførsel: Normal, Sport, Off-road og Tow (tilhenger). Tilhengervekt er alltid viktig på pickup, og F-150 Lightning kan leveres med inntil 4.500 kilo kapasitet.

Regenereringen kan også reguleres, og bilen kan kjøres med en-pedal-funksjon.

At du må bla deg et stykke inn i menyen på den store berøringsskjermen for å endre kjøremodus (som man gjerne gjør under kjøring) er kanskje ikke like heldig for trafikksikkerheten. Dette er ikke til forkleinelse for Fords Sync 4, som er brukervennlig, men hvorfor ikke en fysisk bryter til disse funksjonene?

Det er mer enn nok av andre fysiske brytere, både på rattet og dashbordet, så denne kunne man funnet plass til.

Vi fikk også hilse på nye Ranger Raptor i Son, men prøvekjøring må vente til november. Alle foto: Brede Høgseth Wardrum

Komfort i høysetet

Uansett er det selvsagt ikke akselerasjon som skal være denne bilens forse. Langt viktigere er det at komforten og arbeidsegenskapene er på toppnivå, og ja – det føles deilig å «flyte» vibrasjonsfritt og støysvakt av sted i F-150 Lightning.

Mastodonten er overraskende lettmanøvrert og rask å bli dus med. Rattet er stort og tykt, men ligger godt i hendene. Stort glasstak som kan åpnes gir en lys og trivelig kupe med god romfølelse.

Interiøret byr på et hav av plass både foran og bak, i deilige digre seter. Her kan fem fullvoksne reise behagelig, og koppholdere i king size er selvsagt på plass.

De som er opptatt av «premiumfølelsen» finner sikkert en og annen hardplast-detalj å rynke på nesen over. Dette er amerikansk på godt og vondt, men for de aller fleste ligger forholdene godt til rette for å ha det trivelig her.

At pickupen for mange er en arbeidsbil ser du i lastelemmen, der det er integrert tommestokk og feste til tvinger slik at du kan stå og kappe materialer til ønsket lengde. Strøm til sirkelsagen får du fra Pro Power Onboard-uttaket (samme som i E-Transit).

Lasteplanet måler drøyt 170 centimeter (67,1 tommer) i lengden og 128,5 centimeter (50,6 tommer) mellom hjulbrønnene. Europall på tvers skal dermed gå som en lek.

Bilen vi fikk kjøre var i utstyrsnivå Lariat som er nest høyest, under Platinum. Pro er basisversjonen og XLT er trinn to. Startprisene er fra 46.974 dollar (Pro) til 96.874 dollar (Platinum) i USA. Norske priser finnes ikke.

Skulle du være så fristet at du vurderer å kjøpe en F-150 Lightning i USA, om du får tak i, og importere selv er det sikkert greit å vite at ladestandarden er ulik fra den vi bruker her hjemme. Ford Motor Norges folk virket ikke veldig begeistret da spørsmålet kom på banen i Son, og advarte mot at ombygging av ladestandard kan by på visse utfordringer.

En og annen F-150 Lightning vil nok finne veien til Norge, men om eller når den kommer hit offisielt er helt i det blå. Ifølge den blå ovalen.

Powered by Labrador CMS